فیلم برنامه گره / استاد اصغر طاهر زاده / نقد مدرنیته / لینک مستقیم دانلود
برنامه گره، برنامهاي گفتگو محور از گروه اجتماعي و اقتصادي شبكه سوم سيما است كه موضوعات مختلف اجتماعي، تحت عنوان سبك زندگي را به چالش ميكشد و در پي يافتن سبكي سازگار با فرهنگ اسلامي- ايراني است. اصغر طاهرزاده، استاد و مفسر قرآن و معارف اهل بيت، در برنامه گره به نقد و گفتوگو پيرامون مدرنيته با استفاده از انديشههاي حضرت امام (ره) پرداخت.
این كارشناس معارف اهل بيت (ع) و نویسنده چهل کتاب نظیر كتاب تمدنزايي شيعه و کتاب فرهنگ مدرنيته و توهم، گفت: مقصد انقلاب اسلامي تربيت انسان قدسي است كه از حجابها عبور كرده و تمدن اسلامي را به وجود ميآورد، در حالي كه در دوره سازندگي و اصلاحات، اصالت به غرب داده شد؛ هر چند عبادات فردي هم انجام ميگرفت، ولي نتيجه چنين سياستي هجوم جوانان ما به سمت غربيتر شدن بود.

مدت زمان: 62 دقیقه
کیفیت: TVRip (عالی)
زمان پخش: مردادماه 90
کاری از: شبکه سه سیما / برنامه گره
اصغر طاهرزاده، در برنامه گره در پاسخ به اينكه مدرنيته و فرهنگ مدرن مانعي براي تحقق تمدن اسلامي است يا نه، گفت: مدرنيته مانع جدي است و ما بايد از آن عبور كنيم كه لازمه اين امر، شناخت كامل مدرنيته است، لذا ابتدا بايد خاستگاه فكري مدرنيته مشخص شود و اينكه آيا اين خاستگاه اجازه فعاليت در بستر دين را ميدهد؟
نگاه دين: انسان بايد خود را تغيير دهد تا شايسته قرب شود
نويسنده كتاب «تمدنزايي شيعه» و «فرهنگ مدرنيته و توهم» در ادامه گفت: فرانسيس بيكن معتقد است تا كنون از طريق فيلسوفان، جهان را تفسير ميكرديم و الان بايد جهان را تغيير دهيم. وي با اشاره به ديدگاه بيكن گفت: او معتقد است انسان اميالي دارد كه بايد برآورده شود، لذا بايد جهان را به گونهاي تغيير داد كه مطابق ميلها گردد، در حالي كه در مبناي ديني، اين انسان است كه بايد خود را تغيير دهد تا شايسته قرب شود؛ يعني در مقابل طبيعت حركت كند نه در تقابل و تخريب با آن. طاهرزاده با بيان دو نگاه مدرنيته و نگاه ديني گفت: نگاه مدرينته بر مبناي ارضاي نفس اماره با استفاده از تغيير طبيعت است و نگاه ديني بر مبناي رجوع به حضرت حق با تغيير خود است.
بيكن: جهان بايد در جهت ارضاي اميال تغيير كند
كارشناس معارف اهل بيت (ع) گفت: براساس اين دو نگاه، دو انسان نيز تعريف ميشود؛ انساني كه مدنظر بيكن است هويتش در تغيير طبيعت است و با ابزارسازي تعريف ميشود، يعني فردي است كه ميتواند ابزار تغيير طبيعت را بسازد، در حالي كه در انسان ديني، بر مبناي آيه «ان اکرمکم عندالله اتقاکم»، هويت با كرامت انسان معنا پيدا ميكند. در تمدن اسلامي بايد با طبيعت به نحوي برخورد كرد كه بستري براي تعالي انسان بشود، ولي در نگاه مدرن بستري ساخته ميشود تا انسان ابزارساز، هويت خود را در تغيير طبيعت پيدا كند.
هدف كه رسيدن به رفاه بيشتر شد ابزاري هم كه ساخته ميشود در پي تخريب طبيعت است
طاهرزاده در پاسخ به اين سوال كه براي رسيدن به تمدن اسلامي چرا بايد به دنبال تمدني غير از تمدن غرب باشيم و آيا نميتوان با تغيير تمدن غرب به تمدن مطلوب رسيد، گفت: اسلام و غرب دو هدف مختلف دارد و با توجه به اينكه ابزار براي اين است كه به هدف برسيم، هر گاه هدف رسيدن به رفاه بيشتر شد ابزاري هم ساخته ميشود كه در پي تخريب طبيعت است و نميتواند با آن تعامل كند.
نويسنده كتاب «تمدنزايي شيعه» و «فرهنگ مدرنيته و توهم» گفت: ما در شرايط كنوني چارهاي جز استفاده از تكنولوژي مدرن نداريم، ولي اعتقاد تمدن اسلام بر اين است كه طبيعت توسط خداوند حكيم ساخته شده است تا بشر در بستر آن بتواند رشد كند، لذا در اين نگاه خداوند اين نظام را به شكل احسن خلق كرده تا با آن تعامل صحيحي صورت بگيرد و تخريب نشود.
«قنات» در نگاه توحيدي و «پمپ الكتريكي» در فرهنگ مدرن
كارشناس معارف اهل بيت (ع) در ادامه افزود: در بستر اين نگاه توحيدي است كه «قنات» ساخته ميشود؛ چرا كه وقتي سفرههاي زيرزميني موجود است، ميتوان با هدايت آنها آب را به دشت سرازير كرد، ولي اگر انسان به نظم عالم معتقد نباشد عقيده خود را به واقعيت تحميل ميكند. اين ابزارها، خود غرب را هم به هدف نرسانده و الان غرب با مشكل محيط زيست مواجه است، لذا اين ابزارها ما را به هدفمان نميرسانند.
طاهرزاده در ادامه گفت: فرهنگ مدرنيته به جاي قنات، پمپ الكتريكي ميسازد، هر چند به ظاهر آب بيشتري به دست ميآيد، ولي تعادل جريان آبها را به هم ريخته و در حركت زمين نيز اختلال ايجاد ميكند؛ همين طور جنگلي كه طي يك قرن براي خدمت به بشر و استفاده از مزاياي مختلف آن خلق شده، اگر كسي چنين نگاهي نداشته باشد، اره به دست گرفته و آن را خراب ميكند.
رنسانس با «خرد جمعي» جهان را مديريت كند نه مسيحيت
نويسنده كتاب «تمدنزايي شيعه» و «فرهنگ مدرنيته و توهم» در پاسخ به اينكه تمدن غرب داراي پيچيدگيهايي است و روح مسيحيت در لايههايي از آن جريان دارد پس به همين سادگي نميتوان آن را كنار گذاشت، گفت: هر تمدني داراي مباني فلسفي خود است و مباني فلسفي تمدن مدرن، مسيحيت نيست؛ زيرا غرب بعد از رنسانس به بهانه اشتباه چند كشيش، مسيحيت را پشت سرگذاشت.
كارشناس معارف اهل بيت (ع) در ادامه گفت: رنسانس ميخواهد با «خرد جمعي» جهان را مديريت كند، لذا اولين چيزي كه در رنسانس زير سوال رفت مسيحيت بود، در حالي كه اگر حكم خدا حاكم بر روابط انساني باشد، ميتوان عالم و آدم را براساس آن مديريت كرد. بعد از رنسانس، مسيحيت كاتوليك كنار گذاشته شد و پروتستان به روي كار آمد كه معتقد است تا حدي ميتوان از مذهب استفاده كرد كه علم مدرن اجازه ميدهد؛ يعني به جاي اينكه مذهب، تكليف مدرنيته را مشخص كند، مدرنيته است كه ساز و كار استفاده از مذهب را تعيين ميكند. انسان به وسعت همه عوالم است و بناست به ملكوت متصل شود، لذا بايد زندگي خاصي براي خود تعريف كند.
انسان هم اكنون در تمام عوالم حاضر است
نويسنده كتاب «تمدنزايي شيعه» و «فرهنگ مدرنيته و توهم» با اشاره به حديثي از امام رضا(ع) گفت: همين حالا معاد موجود است و انسان تا عالم معاد گسترده است، بنابراين اگر كسي معتقد باشد قيامت بعداً به وجود ميآيد، در ولايت اهل بيت نيست. پيامبر(ص) در معراج كه به بهشت رفتند ملائكهاي ديدند كه زماني به كار مشغول بودند و گاهي ميايستادند، پيامبر(ص) پرسيدند چه ميكنند؟ جبرئيل گفت: مصالح نميآيد و مصالح ما ذكر تسبيحات اربعه است كه فرد هم اكنون در دنيا ميگويد.
وي با اشاره به اينكه انسان هم اكنون در تمام عوالم حاضر است، گفت: اگر انسان را محدود به عالم حسن و ماده كنيم، افقهاي زيادي را از او زدودهايم و طوري بشر را درگير طبيعت كردهايم كه از رسالت خود غافل ميشود.
خداوند گذشته و آينده ندارد
طاهرزاده در ادامه گفت: خداوند علم بقاست يعني گذشته و آينده ندارد؛ چرا كه هر لحظه بلافاصله ميگذرد و به گذشته ميپيوند و هر كس به اندازهاي كه به خداوند نزديك شود به بقا نزديكتر ميشود، حقيقت كلي جهان نيز متعلق به عالم بقاست كه گرفتار عالم كثرت شده است. در حيات ديني انسان در عين اينكه در وسعت بيكرانهاي قرار دارد از عالم ماده و زمين هم بهره ميگيرد، ولي اين بهره گيري از عالم ماده، او را از پرداختن به استعدادهاي نامحدودش محروم نميكند.
كارشناس معارف اهل بيت (ع) در پاسخ به اين سوال كه آيا منظور شما برگشتن به زندگي روستايي و ساده است، گفت: اصلاً حيات ديني بنا ندارد به گذشته برگردد، بلكه بناست فكر كنيم حيات ديني را چطور طراحي كنيم تا زمين را به آسمان يعني جايگاه اصلي آن وصل كنيم.
بايد مدرنيته را كنترل كرد و از آن عبور نمود
طاهرزاده گفت: البته منظور ما اين نيست كه از همين فردا ميتوان به مدرنيته پشت كرد، بلكه معتقديم بايد افق نگاهمان را افقي قرار دهيم كه حيات بشري را در يك بستر معنوي پيش ببرد، لذا بايد مدرنيته را كنترل كرد سپس از آن عبور نمود.
وی در پاسخ به اينكه آيا شما تلويحاً از تعامل سطحي با مدرنيته صحبت ميكنيد، گفت: علت برخورد سطحي ما با غرب، عميق نديدن آن است، اگر ما غرب را در مشروبات الكي و مسكن خلاصه كنيم سطحي ديدن غرب است، در حالي كه نگاهها هنوز اصلاح نشده و به عالم و آدم با دريچه غرب نگريسته ميشود، لذا به هدف انقلاب اسلامي نميرسيم.
در دوره سازندگي و اصلاحات، اصالت با غرب بود
کارشناس معارف اهل بيت (ع) با اشاره به دولتهاي گذشته گفت: در دوره سازندگي و اصلاحات، غرب مقصد بود؛ يعني اصالت به غرب داده مي شد و در كنار آن افراد نماز هم مي خواندند و عبادات فردي هم داشتند كه نتيجه چنين سياستي هجوم جوانان ما به سمت غربي تر شدن بود. مقصد انقلاب اسلامي تربيت انساني قدسي بود، انساني كه از حجابها عبور كرده و تمدن اسلامي را به وجود مي آورد؛ اين انسان از علم و انديشه كنوني هم استفاده مي كند، ولي هويت خود را در تخريب تعريف نمي كند. ژاپن اسلامي همان غرب است كه انسان ابراز بيشتري ميسازد تا موفق شود كه نتيجه آن تخريب طبيعت و غفلت از ملكوت است؛ با اين تفاوت كه آنها مذهب «شنتر» را ادامه ميدهند، ولي ما نماز نميخوانيم. معتقديم براي طراحي تمدن اسلامي بايد تعريف از انسان عوض شود و بر اساس انساني كه ميتواند با ملكوت مرتبط شود، ساخته شود.
…
کلمات کلیدی: فیلم برنامه گره-استاد اصغر طاهر زاده-نقد مدرنیته، برنامه گره، سبك زندگي، استاد اصغر طاهرزاده-استاد و مفسر قرآن و معارف اهل بيت، مدرنيته با استفاده از انديشههاي حضرت امام (ره)، مقصد انقلاب اسلامي-تربيت انسان قدسي، تمدن اسلامي، دوره سازندگي و اصلاحات، اصالت به غرب، اصغر طاهرزاده، مدرنيته و فرهنگ مدرن، تمدن اسلامي، كتاب تمدنزدايي شيعه، کتاب فرهنگ مدرنيته، فرانسيس بيكن، نگاه مدرنيته و نگاه ديني، ارضاي نفس اماره، مباني فلسفي تمدن مدرن، مسيحيت، رنسانس، خرد جمعي، مسيحيت كاتوليك، پروتستان، مذهب شنتر، ملكوت، لینک مستقیم دانلود