هنر اسلامی، سینما و آخرالزَمان / قسمت اول / فیلم سخنرانی استاد رحیم پور ازغدی / لینک مستقیم دانلود
استاد رحیم پور ازغدی در این سخنرانی که در سالروز شهادت شهید آوینی، در جمع دانشجویان کارگردانی و سینما دانشکده صدا و سیما، برگزار شد به نسبت سینما و هنر و تکنولوژی پرداخت و ابعاد سینمای دینی هنر اسلامی و نسبت سینما و آخرالزَمان را تشریح نمود.
فایل صوتی این سخنرانی افزوده شد.

مدت زمان : 60 دقیقه
کیفیت : TVRip (عالی) – [ریلیز اختصاصی مبین مدیا]
[به مناسبت روز هنر اسلامی – سالروز شهادت شهید آوینی – دانشکده صدا و سیما – دانشجویان کارگردانی و سینما – فروردین 91 ]
حجم کل : 239 مگابایت
پخش از : شبکه چهارم سیما
– تفنّن، لذّت، شادي، ملازمهی ذاتي با «غفلت» ندارد و ميتواند معطوف به بصيرت و رشد باشد.
– هنر و سينما، هم به لحاظ انديشه و انگيزهی «هنرمند» و هم به لحاظ نتيجه كار او، قابل تقسيم به اسلامي و غير اسلامي است.
– نيازهاي غريزي، عاطفي و فطري بشر ميتواند بستر رشد يا سقوط فرد و جامعه بوده و توسط هنرمند مورد حُسن يا سوء استفاده قرار گيرد.
– نوع استفادی هنرمند از نقاط ضعف مخاطب و تمايلات مثبت يا منفي او، ماهيت هنر را تغيير ميدهد.
– انكار غايت براي «هستي» و «انسان» به انكار غايت براي هنر و هنرمند ميانجامد.
– همهی تمايلات مخاطب، مستوجب ارضاء و مستحقّ اعتناء از سوي هنر و هنرمند نيست؛ «تمايلات بشر» به عقلاني و نفساني، اخلاقي و غيراخلاقي و عادلانه و ظالمانه تقسيم ميشود، پس هنر و هنرمند نيز به دو دستهی ارزشی و غیرارزشی تقسيمشدنی است.
– هنرمند مسلمان، اصالت را به نيازهاي معنوي و تكاملطلب ميدهد و نيازهاي مادی را بيآنكه انكار كند، در جهت نيازهاي اصيلتر راهبری ميكند.
– هنر اسلامي، غرائز حيواني(خشم و شهوت و توهم) را نه تحريك، بلكه تعديل و به سوي تكامل هدايت ميكند.
– هر «جذابيّتي» و هر نوع تأثيرگذاري و تصرّف در ذهن و روح مخاطب، لزوماً به معناي اغواء، استحاله، حقگريزي و واقعستيزي نيست.
– سينماي اسلامي نیز از عنصر ابهام، ايهام، تفنّن، زيبايي، تعليق و تلذّذ بهره ميگيرد اما در جهت تعليم و تهذيب و نه عليه آن.
– جذابيت در هنر اسلامي، نه «هدف» و نه وسيله در جهت اهداف باطل بلكه «وسيله»اي در جهت خيرات و ارزشها و عدالت و محبّت و اخلاق و عقلانيت است.
– سینمای تخیلی، ترسناك، كمدي، درام، حماسی و… همگی به اسلامي و غيراسلامي، تقسيمشدني و در جهت تعديل و ارتقاء بشر يا تحريك و انحطاط او بهكارآمدنی است.
– سینمای داستاني و مستند، هر دو ميتوانند ديني يا غير ديني باشند.
– خداوند در قرآن با وعده وعيدهاي بهشتي و جهنّمي، از قواي شهوت، ترس، خشم و تخيّل انسان در جهت اصلاح بشر استفاده فرموده است.
– «خنده»ی غفلت و تمسخر و عصیان، هدف «هنر باطل» و سينماي شیطانی است و «خنده»ی شادي و محبت و شگفتی، هدف «هنر حق» و سينماي اسلامي است.
– ترسها و غمهاي مادي و دنيوي ناشي از یأس، حسادت، نفرت، حرص و همان ترس و غم غيراسلامي و ابزار كار «سينماي غيرديني» است و ترسهاي عقلاني و غمهاي اخلاقي و معنوي، ابزار كار سينماي اسلامي و عامل رشد و تعالی است.
– سلسلهجنباني نمايشنامهنويسي جديد و داستان كوتاه با امثال میرزافتحعلی آخوندزاده و صادق هدايت به توهّم «ملازمت هنر جديد» با كفر و شكاكيّت و اسلامستيزي و عقيده به امتناع «هنر» اسلامي و نفی «سينما»ي ديني و محال انگاشتن «ادبیات» از نوع ديني دامن زده است.
کلمات کلیدی : هنر اسلامی، سینما و آخرالزَمان، سینما، هنر و صنعت، فیلم سخنرانی استاد رحیم پور ازغدی، شهید آوینی، دانشکده صدا و سیما، ازغدی، لینک مستقیم، دانلود