انتخاباتانتخابات دهمایرانبحث و گفتگوپیشنهاد ویژه مبین مدیادکتر قنبریدینی و مذهبی

حقیقت مظلوم / علی (علیه السلام) و حکومت اسلامی / دکتر قنبری / تمام قسمت ها / لینک مستقیم دانلود

حقیقت مظلوم / علی (علیه السلام) و حکومت اسلامی / دکتر حشمت الله قنبری / تمام قسمت ها / لینک مستقیم دانلود

الحق لایعرف بالرجال إعرف الحق تعرف اهله

حق به واسطه اشخاص شناخته نمیشود، خود حق را بشناس پیروان آن را خواهی شناخت.

امام علی علیه السلام ( میزان الحکمه، ج3، ص156)

در این مجموعه که با عنوان حقیقت مظلوم در دوازده قسمت از شبکه خبر پخش گردید، به بررسی گوشه ای از ابعاد زندگی سیاسی حضرت علی (علیه السلام)، ویژگیهای دوران حکومتی حضرت و شیوه حکومت داری ایشان، غربالگری حضرت از آغاز حکومت، علل بروز فتنه در دوران حکومت حضرت انعطاف پذیری حضرت در اجرای عدالت و نظارت بی اغماض حضرت بر عوامل حکومتی در بستر تحلیل تاریخ اسلام با حضور استاد حشمت الله قنبری، پرداخته شد.

حقیقت مظلوم / علی (علیه السلام) و حکومت اسلامی / دکتر قنبری
حقیقت مظلوم / علی (علیه السلام) و حکومت اسلامی / دکتر قنبری

تعداد قسمت ها : 12 قسمت

مدت زمان هر قسمت : حدودا 30 دقیقه

کیفیت : TVRip (عالی)

حجم کل: 2 گیگابایت

کاری از : شبکه خبر

پیشنهاد ویژه مبین مدیا: این سخنرانی فوق العاده را از دست ندهید!

قسمت اول:

حقیقت مظلوم / قسمت اول / دکتر قنبری / علی (علیه السلام) و حکومت اسلامی
حقیقت مظلوم / قسمت اول / دکتر قنبری / علی (علیه السلام) و حکومت اسلامی

اما تحلیل این دوران و اینکه ” دوران حکومت حضرت علی (علیه السلام) دارای چه ویژگی ها و شرایطی بوده است؟ “، بایستی به نگاهی به دوران پیامبر اکرم (صلوات الله علیه) آغاز شود. به همین خاطر دکتر قنبری در اولین جلسه از این گفتگو با مقدمه ای مبنی بر ابعاد سیاسی زمان پیامبر (ص)، بحث را آغاز نمودند. در دوران پیامبر اکرم (صلوات الله علیه) دو جبهه در مقابل ایشان وجود داشت :
جبهه جاهلیت :

اما زندگی جاهلیت به چه معنایی است؟ به تعبیری میزان بالای بی سوادی در جامعه آن زمان عرب در حالیکه در آن زمان، ادبیات فاخری هم در آن جامعه وجود داشت. به تعبیر دیگری، جاهلیت یعنی نبود ساختار یک جامعه مدرن در آن زمان در حالیکه آن زمان قبیله قریش، مجلس [یک مصداق از ساختار جامعه مدرن] داشت.
در مورد زنده به گور کردن دختران هم بایستی اشاره کرد که این موضوع در کل جامعه عرب عمومیت نداشته است. و همه این مصادیق جامعه عرب آن زمان در زمانیکه تمدن های دیگری با وضعیت اسفناک تر از جامعه عرب هم در همان دوران، وجود داشته است. اما در تعریف درست زندگی جاهلیت، می توان گفت که :

هرگاه تربیت و زندگی مردم از مسیر تربیت و هدایت الهی خارج شد آن تربیت و زندگی جاهلیت خواهد بود.

جبهه یهود :

بر خلاف تفکر عوام، یهود پیروان حضرت موسی (علیه السلام) نبودند، بلکه یهود ساخته یک جریان التقاطی بر اساس یک افسانه با هدف پیامبر آزاری، بوده است و در طول تاریخ اسلام هیچ سندی مبنی بر همکاری قوم یهود با پیامبر اکرم (صلوات الله علیه) وجود ندارد.

در زمان پیامبر اکرم (صلوات الله علیه) با توجه به نزول وحی، جبهه خودی از دشمن قابل تفکیک بود؛ و از سویی دیگر همه جریان های فتنه در زمان پیامبر به دو دلیل زیر خود را نشان ندادند :

  • ظرفیت جامعه مهیا نبود.
  • وحی خیلی از مسائل را حل می نمود.

پس از رحلت پیامبر اکرم (صلوات الله علیه)، مردم به تعقل، مصلحت اندیشی، تعقل، معال اندیشی روی آوردند. در بیان تعریف معال اندیشی، گروهی که در صدر اسلام مجاهدت داشتند، در طول یک فرآیند به تدریج روی به دنیا طلبی آوردند که نتیجه ای جز کمرنگ شدن غیرت دینی برای آنان نداشت. این جریان ها، سرآغاز انحراف بوده و شروع جریان التقاطی در جامعه دینی پس از پیامبر را در برداشت.


قسمت دوم:

حقیقت مظلوم / قسمت دوم / دکتر قنبری / علی (علیه السلام) و حکومت اسلامی
حقیقت مظلوم / قسمت دوم / دکتر قنبری / علی (علیه السلام) و حکومت اسلامی

ایشان برای ورود به بحث تحلیل حیات سیاسی حضرت علی (علیه السلام)، ابتدا اشاره ای به دوران پس از خلافت عثمان و آشفتگی و هرج و مرج در جامعه می کنند. شرایط به گونه ای بوده است که مردم (عوام) و حتی خواص در حیرت به سر می بردند و اوضاع حکومتی هم آشفته بوده است. در این زمان، مردم برای انتخاب و بیعت با خلیفه ای جدید، به سمت خانه حضرت علی (علیه السلام) هجوم آوردند که حضرت آن را همچون یال کفتار توصیف می کنند.
از توصیف حضرت دو تعبیر زیر استنباط می شود که :

  • [در هنگام هجوم مردم، نزدیک بود حسنین زیر دست و پا از بین بروند]: هجوم این گونه به سمت امام معصوم (علیه السلام) مؤدبانه نیست و این گونه استنباط می شود که مردم درصدد قبولاندن حتمی خلافت جامعه به حضرت بودند.
  • [هجوم مردم به مانند یال کفتار بود]: ناشی از هجوم مردمی با تربیت غلط دینی که بوی تعفن از آنان برمی خیزد.

دکتر قنبری در ادامه بحث، خطبه ایراد شده توسط حضرت علی (علیه السلام) در زمان بیعت مردم با ایشان، را شرح می دهند که به طور خلاصه می توان گفت که حضرت علی (علیه السلام)، شرایط جامعه کنونی آن زمان را به مانند زمان بعثت پیامبر نه زمان رحلت پیامبر از حیث زندگی خواص وعوام توصیف کردند.
در این چندین سال پس از رحلت پیامبر، شرایط به گونه ای رقم خورده بود که دشمنان پیامبر (صلوات الله علیه) در رأس حکومت و اصحاب خاصه ایشان در تبعید به سر می بردند و استراتژی های حکومتی حضرت علی (علیه السلام) در این زمان چیزی جز بازگشت به راه پیامبر اکرم (صلوات الله علیه) نبود.


قسمت سوم:

حقیقت مظلوم / علی (علیه السلام) و حکومت اسلامی / دکتر قنبری / قسمت سوم
حقیقت مظلوم / علی (علیه السلام) و حکومت اسلامی / دکتر قنبری / قسمت سوم

با عنایت به مباحث گذشته، حضرت علی (علیه السلام) پس از بیعت مردم، در آغاز حکومت اسلامی، با هدف بازگشت به راه پیامبر اکرم (صلوات الله علیه) شروع به غربالگری کردند.
این اقدامات اصلاحی حضرت در راستای تحقق عدل الهی در حد اعلا در دو محور اساسی صورت پذیرفت :

  • سر و سامان دادن به اوضاع بیت المال و بازگرداندن اموال مسروقه از بیت المال [نمونه هایی از اتفاقات آن دوران در این زمینه ذکر گردید.]
  • تعویض حاکمان سلطنتی قلمرو اسلامی و جایگزین آنان با افراد با سابقه و صالح [نمونه هایی از اتفاقات آن دوران در این زمینه ذکر گردید.]

قسمت چهارم:

حقیقت مظلوم / قسمت چهارم / دکتر قنبری / علی (علیه السلام) و حکومت اسلامی
حقیقت مظلوم / قسمت چهارم / دکتر قنبری / علی (علیه السلام) و حکومت اسلامی

با عنایات به مباحث گذشته، پس از غربالگری علی (علیه السلام) در حکومت اسلامی، جبهه باطل و برانداز دست به کار شد و برای رسیدن به اهداف شوم خود از افراد شاخصی چون طلحه، زبیر، عایشه [ناموس پیامبر اکرم (صلوات الله علیه)] و … بهره جست و درنهایت این جریان برانداز در نخستین گام، منجر به وقوع جنگ جمل شد.

استاد قنبری به گوشه هایی از این جریان برانداز که با حضور افراد موجه و نیز با بیانات موجه دینی شکل گرفته بود، پرداختند.


قسمت پنجم:

حقیقت مظلوم / قسمت پنجم / دکتر قنبری / علی (علیه السلام) و حکومت اسلامی
حقیقت مظلوم / قسمت پنجم / دکتر قنبری / علی (علیه السلام) و حکومت اسلامی

در این جلسه، ایشان به بررسی جریان قتل عثمان که نقطه تاریک ابهام انگیز این دوره از تاریخ بوده است و سوء استفاده های دشمن از این جریان برای ایجاد فتنه، می پردازند.
پروژه دشمن برای قتل عثمان با هدف شهید سازی و مظلوم نمایی در جامعه و سپس سوء استفاده از آن و قیام در برابر حضرت علی (علیه السلام) به علت خونخواهی عثمان، طراحی و شکل گرفت، اما چرا معاویه (هسته اصلی جبهه برانداز) در حال توطئه و خونخواهی برای عثمان برآمده بود؟

دکتر قنبری برای شفاف سازی این موضوع، برهه تاریخ پس از قتل عثمان و جریان برانداز دشمن در دو شهر کوفه و مکه را توصیف کردند. این جریان برانداز از یک سو معاویه، زبیر را برای حاکمیت پس از عثمان انتخاب و از سوی دیگر در مکه عایشه، طلحه برای حاکمیت انتخاب می کند تا پس از براندازی حکومت علی (علیه السلام)، وارد عمل شود.

نکته قابل توجه در این میان آنست که جریان برانداز با محوریت طلحه، عایشه و زبیر در حالی جریان فتنه خونخواهی عثمان از علی (علیه السلام) را رهبری می نمودند که قبلاً در زمان حیات عثمان با او سر جنگ و ناسازگاری داشتند. به عبارتی دیگر پروژه قتل عثمان پروژه مظلوم نمایی برای جریان انحرافی موجود در مقابل حکومت علی (علیه السلام) بود.


قسمت ششم:

حقیقت مظلوم / قسمت ششم / دکتر قنبری / علی (علیه السلام) و حکومت اسلامی
حقیقت مظلوم / قسمت ششم / دکتر قنبری / علی (علیه السلام) و حکومت اسلامی

ایشان در این جلسه به تشریح واقعه جنگ ناکثین [جنگ جمل] و بعد شخصیتی زبیر پرداختند و موارد زیر را بیان کردند :

  • چگونگی آرایش جنگی سپاه جمل و سپاه حضرت علی (علیه السلام)
  • حرفهای رد و بدل شده بین حضرت علی (علیه السلام) و زبیر که باعث جدایی وی از سپاه باطل گردید تا جایی که حضرت خطاب به زبیر به دو نکته اشاره فرمودند :
  • عثمان را خود کشتید و حال به خونخواهی آن هستید؟!

  • اینکه عامل جدایی بین حضرت علی (علیه السلام) و زبیر، فرزند زبیر (عبدالله بن زبیر) بوده است.زبیر با وجود ترس از ننگ و عار اجتماعی در بین مردم و بالاخص فرزندش عقب نشینی کرد تا جایی که در تاریخ آمده است وی بین حقیقت حضرت علی (علیه السلام) و تعلقات جاهلی، بین حقیقت حضرت علی (علیه السلام) و رفتارهای حزبی، بین صداقت حضرت علی (علیه السلام) و خرافات گروهی و … گیر افتاده بود.

ذکر این نکته که از تاریخ اسلام بر می آید خالی از لطف نیست که زبیر و حر هر دو از سپاه باطل روی برگرداندند ولی تفاوتهایی بین این دو وجود دارد :

  • زبیر : بازگشت از سپاه باطل و فرار از جبهه؛ تشخیص غلط با وجود همنشینی با پیامبر اکرم
  • حر : بازگشت از سپاه باطل و پیوستن به سپاه حق؛ تشخیص درست با وجود عدم همنشینی با پیامبر اکرم

و در نهایت از این پس بود که مفهوم فتنه و جریان فتنه در حکومت حضرت علی (علیه السلام) و تاریخ اسلام شکل گرفت.
» خدا را جمع نتوان با هوا [هوای نفس] کرد یکی از این دو را باید رها کرد…


قسمت هفتم:

حقیقت مظلوم / قسمت هفتم / دکتر قنبری / علی (علیه السلام) و حکومت اسلامی
حقیقت مظلوم / قسمت هفتم / دکتر قنبری / علی (علیه السلام) و حکومت اسلامی

ایشان در این جلسه به تشریح واقعه جنگ ناکثین [جنگ جمل] و بعد شخصیتی طلحه پرداختند. در واکاوی فتنه بایستی به معانی فتنه نیز توجه کرد:

  • فتنه در لغت به معنی : شورش، وسوسه، اندیشه بد و … آمده است.
  • فتنه در قرآن کریم به معنی : آزمایش ، ایجاد پریشانی افکار عمومی، ایجاد تردید در جامعه، ناسپاسی و گمراهی ، شتافتن به سوی عذاب الهی و … آمده است.

اگر انسان ها در فضای فتنه آلود از قرآن و امام حق جدا شوند پریشان و دچار تردید می گردند و ریشه همه فتنه ها پیروی از هوای نفس است که زمینه ساز بدعت گذاری های بعدی و اعوجاج در جامعه می شود که این را القا می کند که بایستی حق را بر اساس پیشینه افراد تعیین کرد و تبعات آن هم سیطره یافتن بی دین ها بر مردم خواهد بود.


قسمت هشتم:

حقیقت مظلوم / قسمت هشتم / دکتر قنبری / علی (علیه السلام) و حکومت اسلامی
حقیقت مظلوم / قسمت هشتم / دکتر قنبری / علی (علیه السلام) و حکومت اسلامی

ایشان در این جلسه به واکاوی فتنه و چگونگی شکل گیری جریان فتنه اشاره کردند و به نقل از حضرت علی (علیه السلام) عوامل اصلی تشکیل دهنده فتنه را برشمردند :

  • باطل در کالبد و لباس حق با تحریک هوای نفس و بدعتگذاری ها قرار می گیرد. (در واقعه جمل و جریان برانداز، معاویه پایه اصلی فتنه اما اعضای جریان فتنه برخی اصحاب خاص پیامبر بودند)
  • کارگزاران جبهه حق در نظام دینی به درستی به وظایف خود عمل نمی کنند که در نهایت به نوعی دادن بهانه ای به دست اهالی باطل است.

و تنها راه مقابله با فتنه بصیرت و بالا بردن سطح تشخیص مردم در جامعه است.


قسمت نهم:

حقیقت مظلوم / قسمت نهم / دکتر قنبری / علی (علیه السلام) و حکومت اسلامی
حقیقت مظلوم / قسمت نهم / دکتر قنبری / علی (علیه السلام) و حکومت اسلامی

ایشان در این جلسه به بیان جریان فتنه پس از واقعه جمل و نحوه پیدایش جنگ صفین در سرزمین رقه پرداختند. در ادامه نیز به بررسی شخصیت های این واقعه از جمله عمار بن یاسر، اویس قرنی و … پرداختند. عمار بن یاسر از سابقون پیامبر (صلوات الله علیه) بود، آنچنانکه پیامبر در خصوص او فرمودند که عمار همیشه با حق حرکت می کند. اما مردم غافل با علم به این روایت، به حق همراه عمار [شخصیت حضرت علی (علیه السلام)] بی توجه بودند.

این جنگ تا سرحد پیروزی سپاه حضرت علی (علیه السلام) در حال پیشروی بود که با توطئه دشمن نافرجام ماند و آن قرآن بر سر نیزه بردن جریان فتنه در سپاه معاویه بود. پس از آن، عده ای از سپاه حضرت علی (علیه السلام) با مشاهده این اتفاق [قرآن بر سر نیزه ها] ادامه جنگ را به منزله جنگ با قرآن تلقی نمودند و امام خود را وادار به عقب نشینی کردند.


قسمت دهم:

حقیقت مظلوم / قسمت دهم / دکتر قنبری / علی (علیه السلام) و حکومت اسلامی
حقیقت مظلوم / قسمت دهم / دکتر قنبری / علی (علیه السلام) و حکومت اسلامی

با عنایت به مباحث گذشته پس از تحمیل اراده مردم در سپاه حضرت علی (علیه السلام) مبنی بر توقف حمله، شورای حکمیت تشکیل گردید و در پی آن توافق نامه و مصالحه نامه هایی نوشته شد که برخی مفاد آن شامل موارد زیر بود :

  • بررسی علل و عوامل قتل عثمان [با عنایت به آنکه در واقعه جمل، طلحه به خاطر قتل عثمان کشته شده بود.]
  • بررسی آنکه آیا حکومت علی (علیه السلام) قانونی است یا خیر؟
  • در صورت قانونی بودن حکومت علی (علیه السلام)، بررسی علل مخالفت معاویه با حکومت علی (علیه السلام)
    یافتن آنچه باعث تضمین آرامش در جامعه می شود؟

در نهایت نتیجه این حکمیت (که در هیچ گوشه آن، مصلحت اندیشی حضرت علی (علیه السلام) در نظر گرفته نشده بود) در جامعه باعث بروز حوادث و تبعات زیر گردید :

  • سلطه و سیطره معاویه و خاندان بنی امیه در جامعه
  • از بین رفتن روحیه شهادت طلبی و جهاد در بین مردم
  • ایجاد تفرقه وسیع در بین سپاه حضرت علی (علیه السلام)
  • رواج ناامنی، قتل و غارت در بین اموال و نوامیس مردم

این تبعات به گونه ای پیش رفت که زمینه ساز واقعه نهروان در دوران حکومت حضرت علی (علیه السلام) گردید.


قسمت یازدهم:

حقیقت مظلوم / قسمت یازدهم / دکتر قنبری / علی (علیه السلام) و حکومت اسلامی
حقیقت مظلوم / قسمت یازدهم / دکتر قنبری / علی (علیه السلام) و حکومت اسلامی

پس از واقعه جمل و صفین حضرت علی (علیه السلام) به حالت های مختلف، دست به روشنگری زدند. ایشان در سخنرانی خویش به واکاوی فتنه، بیان اسباب فتنه، راه برون رفت از فتنه و نحوه مقابله با آن، آثار فتنه در جامعه و هشدار برای فتنه های آینده بنی امیه اشاره کردند.


قسمت دوازدهم:

حقیقت مظلوم / قسمت دوازدهم / دکتر قنبری / علی (علیه السلام) و حکومت
حقیقت مظلوم / قسمت دوازدهم / دکتر قنبری / علی (علیه السلام) و حکومت

در جلسه پایانی به بررسی مسئله امامت در قرآن و روایات و عدم وجود بیان صریح در قرآن به مسأله امامت اشاره می شود. استاد قنبری در ادامه به شأن مقام نبوت، امامت و جایگاه مهم امامت و امامت حضرت علی (علیه السلام) می پردازند و مشکل در هدایت شدن مردم را خود مردم و نه روش و سیره هدایت الهی، عنوان می کنند.


کلمات کلیدی : تحلیل تاریخ اسلام، حضرت علی (علیه السلام)، عدالت، سیاسی، حق، باطل، زندگی سیاسی حضرت علی (علیه السلام)، پژوهشگر تاریخ اسلام، استاد دانشگاه، گفتگوی خبری، حکومت حضرت علی (علیه السلام)، زمامداری، حضرت علی (علیه السلام) و حکومت اسلامی، اهل دین، اهل ایمان، جبهه حق، جبهه باطل، محرم ۶۱ هجری، جنگ جمل، جنگ نهروان، تاریخ اسلام، هدایت وحیانی، مردم جاهل، عهد پیامبر (صلوات الله علیه)، زندگی جاهلیت، مورخ، سیره نویس، سواد، ادبیات عرب، ادبیات فاخر، شبه جزیره، عربستان، کعبه، اعراب، اندیشمند، قرآن کریم، قرآن مجید، قرآن، معجزه، قریش، مجلس، جامعه مدرن، قانون مداری، قانون گریزی، قانون، قانون گرایی، زنده به گور کردن، زنده به گور کردن دختران، تمدن ایران، تمدن آتن، تمدن روم، تمدن یونان، تربیت جاهلیت، چراغ هدایت، دنیا زندان مؤمن، بهشت کافر، دنیا، زندان مؤمن، معانی الاخبار، مرگ، جنگ صفین، جنگ نهروان، یهود، جبهه یهود، حضرت موسی (علیه السلام)، التقاطی، تفکر التقاطی، کتب عهد عتیق، کتب عهد جدید، پیامبر آزاری، جریان التقاطی، حضرت مریم (علیه السلام)، بصره، پیامبر آخرالزمان، یثرب، فتنه، فتنه قریش، دشمن، دشمن شناسی، ابراهیم (علیه السلام)، اسماعیل، هاجر، هجرت، سرزمین وحی، حکومت اسلامی، ادیان توحیدی، نزول وحی، جبهه دشمن، کتاب الهی، اُحد، بدر، جنگ خطی، جریان فتنه، جریان برانداز، غربت اسلام، سنی، شیعه، مصلحت، مصلحت اندیشی، نظام حق، نظام باطل، معال اندیشی، غیرت دینی، مصلحت اندیشی، اراده الهی، تعقل، شعور، مسئولیت، توقع، نطفه انحراف، نطفه التقاط، ولید، ولید بن یزید، انحراف در تربیت، شعب ابی طالب، طلبکار از خدا، جامعه دینی، حکومت اسلامی، نفوذ قارچ گونه، خزانه، اصحاب پیامبر، امکانات حکومتی، خواص، عوام، به اسم دین، زیاده خواهی، دنیا طلبی، ثروت اندوزی، جریان مقدس، مقام معظم رهبری، پیامبر اکرم (صلوات الله علیه)، غربت اسلام، مبانی حکومتی، حیات سیاسی، سیاست، استراتژی حکومتی، استراتژی حکومتی حضرت علی (علیه السلام)، عثمان، خواص، اقبال عمومی، حکومت اسلامی، انحراف، جریان التقاطی، ناموس، آبرو، اصحاب پیامبر، زمامداری حکومت، خلافت، سلطنت، حاکمیت اسلامی، اعراض، مردم، عمر، ابوبکر، حاکمیت دینی، حق، باطل، مقابله، هجوم، یال کفتار، تکلیف، ولایت، امیری، امیر مؤمنان، بیعت، بیعت با امام، نهج البلاغه، میزان، ضمانت، قرآن کریم، تقوا، خویشتن داری، تعالی، بی حیایی، عفت، بدعت گذاری، بعثت پیامبر، رحلت پیامبر، جریان جاهلیت، انبیا، فتوحات، قلمرو اسلامی، جاهلیت، بت، بت پرستی، علی بن ربیعه، والی مکه، عدالت علی (علیه السلام)، تربیت اسلامی، معاویه، حاکم شام، روم شرقی، امپراتوری روم، عبدالله بن ابی سرح، والی مصر، ولید بن عقبه، والی کوفه، سعید بن عاص، عبد الله بن عامر بن کریز، حاکم بصره، بحرین، عمان، تربیت دینی، زبیر، عبدالرحمان بن عوف، مدینه، زید ابن ثابت، طلحه، تبعید، حاکمیت عثمان، ابوسفیان، اصلاح امّت، مدیریت دینی، طاغوت، آرمان گرایی، غربالگری، فساد، مفسده، فساد اقتصادی، غربت اسلام، مبانی حکومتی، غربالگری، قدرت، امیر مؤمنان، خواص، عوام، راه پیامبر، بیعت، بیعت با امیر مؤمنان، مستضعفان، حقوق دینی، حریم، غلام، کنیز، عدالت، سنت، نظام طبقاتی، فاصله طبقاتی، بیت المال، خزانه، حنیف انصاری، سعد ابن ابی وقاص، طلحه، زبیر، خدمتگزاری، دنیا طلبی، جاه طلبی، مدیریت، صاحب منصب، قانون گرایی، قانون الهی، عقیل، تهیدست، تنگ دست، پول، ثروت، قدرت بخشش، تولیت خزانه بیت المال، غضب الهی، معاویه، علی (علیه السلام)، ابن ابی عامر، حد، محضر خدا، خطبه ۲۲۴ نهج البلاغه، عدل الهی، خشونت، ثروت اندوزی، فتنه، اقدامات اصلاحی حضرت علی (علیه السلام)، قیصر، کسری، سلطنت، سلطنت طلب، یزید، پایگاه اجتماعی، رضا شاه، رضاشاه، عثمان بن حنیف، عثمان بن حنیف انصاری، عبدالله بن عباس، مالک بن حارث، سعد بن حنیف، معال اندیش، ابوسفیان، امر دین، عبدالله بن عباس، خلافت، خویشتن دار، حکم، شبهه، هدایت، سنت پیامبر اکرم، خردمندان، قرآن، جنگ با خدا، کعبه، حج عمره، حقیقت امام، براندازی نظام حاکم، بدعت، کارگزاران، مکه، قلمرو اسلامی، حاکم جامعه اسلامی، پایگاه مردمی، مغیرة بن شعبه، عمار بن شهاب، کوفه، عبید الله بن عباس، یمن، قیس بن سعد، مصر، سهل بن حنیف، عثمان، طلحه، زبیر، مکه، امیر مؤمنان، جبهه برانداز، براندازی، معاویه، جاه طلبی، دنیا طلبی، طاغوت، بنی امیه، سیف الاسلام، هویت اسلامی، ام سلمه، خاندان رسالت، عایشه، عبدالله بن عمر، عداوت، دشمنی، جنگ جمل، حضرت خدیجه (سلام الله علیها)، جبهه باطل، جبهه حق، سیاست، سیاست مداری، فریب کاری، خروج از اسلام، غرض ورزی، معتزله، ام المؤمنین، خدیجه کبری، استکبار، حمیرا، جامعه دینی، جامعه اسلامی، طبری، تاریخ طبری، خوارج، بصره، امام، اسلام، ابن منیح، عرب، شتر عسگر، عسگر، ترور، قبیله بنی عامر، سهل بن حنیف، فتنه بنی امیه، فتنه، مدینه، شام، معاویه بن ابوسفیان، جنگ داخلی، حاکمیت حق، حاکمیت باطل، سپاه جمل، سپاه حضرت علی (علیه السلام)، توبه، ابوموسی اشعری، مالک اشتر، عبدالله بن عباس، عمار بن یاسر، امام حسن مجتبی (علیه السلام)، عافیت طلب، آشتی ملی، مماشات، مصلحت اندیشی، مصامحه، مردم، فریب مردم، آراء مردم، جریان حق، جریان باطل، امام حق، اصحاب جمل، شرح نهج البلاغه، بیت المال، مکه، امیر مؤمنان، اجرای عدالت، ریشه های عثمان، قتل عثمان، بیت المال، نظارت، فتنه، شرح نهج البلاغه، معاویه، مقابله با حاکمیت، خداوند، شام، حاکمیت اسلامی، کوفه، بصره، طلحه بن عبیداله، بنی امیه، خونخواهی عثمان، طبری، تاریخ طبری، مدینه، دمشق، پیراهن خونین عثمان، پیراهن عثمان، شهید سازی، توطئه، افکار عمومی، تظاهر به اسلام، حق مظلوم، خونخواهی، قلمرو اسلامی، مدائنی، عثمان بن عفان، عایشه، مظلوم نمایی، جریان برانداز، تردید، عبید بن ابی سلمه، توبه، قاتل، کتاب الکامل فی التاریخ، پیرمرد پشمالوی نادان، سنت پیامبر اکرم، مقام خونخواهی، حسنین، ترور، کتاب انصاب الاشراف، انصار، حسن بصری، کتاب الامام و السیاست، کتاب امامت و سیاست، کاروان جمل، ابن قطیبه، سعید بن عاص، کتاب الغدیر، علامه امینی، حاکم یمن، عبدالله بن عامر، کتاب الامام و السیاست، کتاب امامت و سیاست، طبری، تاریخ طبری، کتاب الکامل فی التاریخ، بصره، بنی امیه، کربلا، عثمان بن حنیف، سهل بن حنیف، سهل بن حنیف انصاری، عایشه، بیت المال، شهادت، قدرت نمایی، آیه استرجاع، امام حق، حضرت زهرا (سلام الله علیها)، خویشتن داری، سپاه ناکثین، ناکثین، بیهقی، تاریخ بیهقی، عسگر، سپاه جمل، سپاه بصره، ردای پیامبر اکرم، ذوالفقار، آرایش نظامی، خونخواهی عثمان، خونخواهی قتل عثمان، فضای عاطفی، بنی عبدالمطّلب، جاهلیت، بصیرت، جنگ با بصیرت، عبدالله بن زبیر، بذر نفاق، فرزند ناصالح، هوای نفس، توطئه بنی امیه، قرآن کریم، علی شناسی، حقیقت علی (علیه السلام)، صداقت علی (علیه السلام)، لقمه شبهه ناک، حر، حر بن ریاحی، معال اندیشی، کتاب شرح نهج البلاغه، وادى السباع، عمر بن جرموز، قاتل زبیر، تاریخ اسلام، منافق، نفاق، فتنه، نفرین شده، طلحه بن عبیدالله، مروان بن حکم، جنگ جمل، معاویه، مرگ معاویه، خونخواهی عثمان، مروان، قریش، قتل عثمان، بحارالانوار، علامه مجلسی، جریان نفوذی، تحجر، بنی اسرائیل، محمد بن ابوبکر، عایشه، جنگ جمل، امام حق، شام، جریان برانداز، سید رضی، نهج البلاغه، شیطان، اراده شیطان، بصیرت، معرفت، اهل فتنه، شورش، وسوسه، اندیشه بد، خیر، شر، برونرفت از فتنه، هدایت، التقاطی، جریان انحرافی، امام باطل، عذاب الهی، هدایت امام حق، خطبه ۵ نهج البلاغه، هوای نفس، طهارت، عفاف، نفس، نفس اماره، نخبگان سیاسی، ایمان، کفر، تفرقه، بدعت، توبه، رانت خواری، ویژه خواری، سپاه حق، سپاه باطل، اعوجاج، سیطره، فتنه، جریان فتنه، وظیفه دینی، حقیقت علی (علیه السلام)، هدایت، ردپای شیطان، شیطان، تشخیص حق از باطل، بصره، جنگ جمل، عایشه، معاویه، واکاوی فتنه، کربلا، امام سجاد (علیه السلام)، بصیرت، حاکمیت جور، قرآن، هوای نفس، بدعت، ابوموسی اشعری، قانون، انقلاب، انقلاب اسلامی، اسلام، امام خمینی (ره)، استقلال، جمهوری اسلامی، نظام دینی، کارگزاران نظام، ولایت فقیه، ولی فقیه، اراده مردم، عاشورا، عاشورای ۸۸، اهل فتنه، نقاب باطل، انسجام عمومی، فتنه، گفتگوی دینی، اعوجاج، شیطان، جمل، جنگ جمل، قلمرو اسلامی، فتنه بنی امیه، شام، افکار عمومی، معاویه، تاریخ اسلام، بصیرت، اهل بصیرت، اهانت به علی (علیه السلام)، هدایت، بنی امیه، جنگ صفین، سوریه، حلب، شام، اویس قرنی، عمار بن یاسر، سپاه بنی امیه، جبهه باطل، واقعه صفین، صفّین، محمد ابن سعد، کتاب طبقات کبری، احمد بن حنبل، ابن اثیر، عمار، فخر رازی، تفسیر رازی، عمر بن خطاب، عمروعاص، جریان سازی، قریش، اصحاب پیامبر، حیرت زدگی، ابن ابی الحدید، تردید، حاکمیت شام، واهمه، سرزمین رقه، غدیر، حدیث غدیر، غدیرخم، ادعای ایمان، خلافت، عقیل، عدالت علی (علیه السلام)، ولی خدا، اسلام شناس، امام حق، انصار، بدریون، ابو هیثم بن تیهان، تابعین، سپاه شام، اشعث بن قیس، بلوا، قرآن بر نیزه، ارتداد، حاکم اسلامی، محمد بن اشعث، مسلم، قتل مسلم، ابوبکر، ابن قطیبه، ابوسفیان، جنگ با قرآن، جبهه نفاق، طبری، تاریخ طبری، رهبری سیاسی، خیرخواهی، خواص، مالک بن حارث، مالک بن حارث عبد یغوث نخعی، مالک اشتر، مأموم امام حق، انحطاط، ولایت پذیری، ولایت، عبدالله بن عباس، ابوموسی اشعری، کتاب قاموس الرجال، جریان فتنه ساز تاریخ، ابوموسی اشعری، حکمیت، قرآن سر نیزه ها، عمروعاص، ابن ابی الحدید، تبری، عثمان بن عفان، معاویه، اشعث بن قیس، پیامبر اکرم (صلوات الله علیه)، امت، امت پیامبر، پروتکل، احنف بن قیس، لبخند تلخ، صلح حدیبیه، سهیل بن عمرو، امام حق، هدایت امام حق، قریش، مصالحه نامه، سرزمین رقه، نقض پیمان، غفلت، قتل عثمان، خونخواهی عثمان، فتنه جویی، پیراهن عثمان، بنی امیه، جامعه اسلامی، قرآن، قانونی بودن حکومت علی (علیه السلام)، جبهه باطل، خاندان بنی امیه، شهادت طلبی، ضحاک بن قیس، سفیان بن عوف، سُفیان بن عَوْف، قلمرو اسلامی، عراق، قتل های زنجیره ای، میدان جنگ، عداوت، دشمنی، تحمیل حکمیت، خوارج، اختلال، افکار عمومی، شرک، نفاق، خروج، بیت المال، تطهیر، ترور، ترور فیزیکی، ترور شخصیت، عبدالله بن خباز بن عرف، توبه، ضلالت، گمراهی، قرآن خوان، قرآن شناس، حجاب، حقیقت قرآن، نهروان، کربلا، واقعه نهروان، راه حق، جوسازی، روشنگری، حقیقت علی (علیه السلام)، پشت ابر، اهل دین، سید رضی، خطبه ۹۲ نهج البلاغه، فسئلونی قبل ان تفقدونی، بیکرانه معرفت، امام حق، تاریخ اسلام، فتنه جویی، واکاوی فتنه، نقاب فتنه، اعراض حق، هوای نفس، موج فتنه، آثار فتنه، فتنه بنی امیه، بصیرت، اهل بصیرت، خواص، خواص بی بصیرت، بنی امیه، جاهلیت، عوام، اسلام، اطاعت از اسلام، تعلقات دنیوی، حزبی، حاکمیت اسلامی، کفر، کوفه، مردم کوفه، ارباب فتنه، اهل دین، اهل ایمان، جبهه حق، جبهه باطل، امامت، امام، قرآن، نماز، صیام، روزه، سنت، سنت پیامبر، پیامبر اکرم (صلوات الله علیه)، نبوت، نبی، رسول، ضمانت اجرایی، حضرت ابراهیم (علیه السلام)، ابراهیم، اساس امامت، پیامبر آخرالزمان، هدایت، معرفت، زکات، رکوع، شأن نزول، ایمان، اهل ایمان، مصداق، جریان برانداز، صیانت، شبیه سازی، ارتباط وحیانی، مدیریت، انبیاء، عوام، تاریخ اسلام، مردم، انبیا الهی، هدایت الهی، نفس، بنی اسرائیل، ظرفیت، خلافت، غدیرخم، غدیر، حقیقت علی (علیه السلام)، مصلحت، انصار، حج الوداع، سرزمین راغب، راغب، حقیقت غدیرخم، خوارزمی، ابو عبدالله گنجی، کفایة الطالب، عمر بن خطاب، عمر، آسمانها، زمین، آفرینش، معاند، ابا برزه، ابو برزه اسلمی، میثاق، صبر، پرچم هدایت، امام هدایت، کعبه، علی با حق، دوستدار علی، نور، ظلمت، سوره بقره، مؤمنین، رستگاری، عبودیت، اراده الهی، سلمان فارسی، رسالت الهی، فتنه، جریان فتنه، خیر، شر، ائمه اطهار، قنبری، دکتر قنبری، سخنرانی، لینک مستقیم، دانلود

دانلودهای مرتبط

برچسب‌ها
نمایش بیشتر

یک نظر

  1. من عاشق این مرد شدم..مثل رجبی دوانی واقعا کلام زیبا و رسایی داره
    قبل از شب قدر سخنرانی رو دیدم خیلی خیلی اطلاعاتم بیشتر شد فقط حیف که واقعا کم بود…
    مگر علی رو میشه به این اسانی شناخت بعد از این مستند دیگه هرچی گشتم چیزی توی نت نبود که بتونم امیرالمومنین رو بیشتر و بهتر بشناسم…
    در شب های قدر هم این اقا رو میارن شبکه 2 واقعا زیبا سخن میگه بخصوص شب 21 که واقعا زیبا حرف زد
    صداسیما اینارو بیاره حرف بزنن بابا مردم قدر ولایت رو بدونن
    اونجا که گذشته رو با الان مقایسه یکرد واقعا همچی ملموس بود چقدر ولایت مهمه مردم قدر نمیدونن
    اللهم عجل لولیک الفرج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن