فیلم مستند نقد هری پاتر / لینک مستقیم دانلود
بالاخره پس از چند سال صدا وسيما نقدي ناقص بر هري پاتر پخش كرد. البته این برنامه در سالهای گذشته پخش شده و از آرشیو مبین مدیا (برای امروز که قسمت آخر این فیلم روی پرده است) انتخاب شده است. مستند هري پاتر به كارگرداني و تهيه كنندگي رقيه محمدزاده و نويسندگي ليلا لرستاني با همكاري گروه تحقيقات ساخته شد. جالب آنکه طبق مطالب اعلام شده، تاریخ اتمام تحقيق و نگارش سال 1383، ساخت مستند پائيز 1384، ولی زمان پخش آن مرداد1386 بوده است. که این نحوه برخورد صداوسیما (که برای عید نوروز امسال فیلم ضد اسلامی Solomon Kane را با تغییر نام پخش کرد! و برگهای زرین اینچنینی آن هر روز رو میشود!) با اینگونه تولیدات، جای تامل دارد.
بعد از فروش همزمان جلد هفتم از مجموعه هري پاتر در تهران با اروپا و آمريکا، روزنامه کيهان، در تاريخ 4 مرداد 86 در مقالهاي به طور اجمال به يهودي-صهيونيستي بودن اين رمان اشاره کرد. اين مقاله، عصبانيت طرفداران هري پاتر در ايران را درپي داشت و انتشارات بلومزبري، ناشر انگليسي رمان نيز در فضاي به وجود آمده، ادعاي روزنامه کيهان را رد کرد. در ادامه متن كامل اين نقد را از سايت شبكه دوم سيما و در پايان هم خيلي خلاصه نمونه اي از مستندات صهيونيستي بودن فيلم آورده شده است.

مدت زمان: 52 دقیقه
کیفیت: TVRip (خوب)
تاریخ اتمام تحقيق و نگارش: سال 1383
تاریخ ساخت مستند: پائيز 1384
زمان پخش: مرداد 1386
کاری از: رقيه محمدزاده، ليلا لرستاني / شبکه دو سیما
مقدمه من هيچگاه درباره نوشتن براي کودکان فکر نکردم اين کتاب کودکان بود که مرا انتخاب کرد. (جي کي رولينگ).

درباره نويسنده هري پاتر:
جذابيت ها و فروش فيلم و کتاب: رولينگ از جمله داستان نويساني است که با استفاده از جذابيت رويا براي انسانها و به سبب خلق اثر کاملا خيالي هري پاتر به شهرت فراواني دست يافت. فکر خلق هري پاتر در کوپه يک قطار به سال 1990 به ذهن رولينگ خطور کرد و به مدت 5 سال طول کشيد تا او بتواند جلد اول کتاب خود را به اتمام برساند و پس از انتشار به فروش چشمگيري دست يافت به همين دليل در سال 1999 جلد دوم و سوم مجموعه هري پاتر به چاپ رسيد. و در فاصله کوتاهي پس از چاپ اين دو جلد قسمت چهارم هري پاتر منتشر شد و با فروشي که تا آن تاريخ بي سابقه بود زمينه را براي چاپ جلد پنجم مهيا نمود. جلد پنجم کتاب رکورد فروش قبلي را شکست و در چاپ اول خود حدود 7 ميليون جلد را روانه خانه علاقمندان داستانهاي هري پاتر کرد. اين مجموعه به 61 زبان دنيا ترجمه و در اکثر کشورهاي جهان منتشر شده است. تا کنون بيش از 250 ميليون جلد از اين کتاب ها به فروش رفته است.
اين شهرت جهاني کمپانيهاي فيلم سازي هاليوود را در ساختن فيلم بر اساس اين داستانها مصمم کرد. تا کنون 3 قسمت از داستانهاي هري پاتر با نام هاي هري پاتر و سنگ جادو، هري پاتر و تالار اسرار و هري پاتر و زندان آزکابان به صورت فيلم به نمايش درآمدهاند. علي رغم کمتر بودن نسبي قوت فيلمها در برابر متن کتاب دو فيلم اول هري پاتر با فروش يک ميليارد و هشتصد ميليون دلار عنوان دومين فيلم پرفروش دنيا را به خود اختصاص داده است.
يکي از ابزارهاي موثر و کاربردي در اين راستا صنعت سرگرمي است اما به وضوح مشخص است که اين صنعت کودکان را با جهاني سحرآميز آشنا مي کند دنيايي که در آن مرزهاي واقعيت و خيال درهم شکسته شده و هيچ قاعده قابل استنادي براي درهم تنيدگي اين دو جهان وجود ندارد. اين که چرا علاقه به رويا و شيفتگي در برابر دنياهاي خيالي تا اين حد در بين کودکان و نوجوانان افزايش يافته مجال بيشتري را براي بحث مي طلبد. ما در اين مجموعه برآنيم تا اندازه اي شما را با اهداف تهيه کنندگان و پديد آورندگان چنين آثاري آشنا کنيم و قضاوت در مورد خوب يا بد بودن آن را به عهده عقل سليم و ذهن خلاق شما بگذاريم.
معنويت گرايي انحرافي سينمایي غرب بر کسي پوشيده نيست که در قرن حاضر گرايش به معنويت و دين خواهي مجددا در ميان جوامع غربي به خصوص نسل جوان رو به گسترش است. شايد همين رشد روز افزون دين خواهي در بين مردم سبب شده که سينما و تلويزيون نگاه ويژه اي درست در مقابل موج انبوه جستجوگران دين به اين مقوله داشته باشد. سينما با بهره گيري از ابزار توانمند تصويري خود بر آن شده تا دين را آنگونه که منطبق بر اهداف سازندگان و کمپانيهاي صهيونيستي است تأويل و ارائه کند، به عبارتي در پاسخ به خيل عظيم ذهنهاي پرسشگر غربي در مورد حقيقت پروردگار و خلقت بشر چاره اي ندارند جز آنکه اذهان جستجوگر را سرگرم جادوي بي نظير و قدرتمند خود کنند و با ارائه آئين هاي خيالي و ترويج خرافه اين انسانهاي بار ديگر بيدار شده از خواب غفلت را از مسير واقعي و مستقيم دين خواهي و علاقه به معنويت منحرف سازند.
با توجه به آنچه که گفته شد موج خلق فيلم هاي خيالي به حدي در غرب گسترش يافته که مي توان از آن به عنوان نوعي اعلام جنگ در مقابل رشد دين خواهي و بازگشت به معنويت ياد کرد. اين فيلم ها هر روز به تعداد بيشماري روانه بازار مي شوند و در اختيار افکار پاک بشري قرار مي گيرند به قدري تاثير گذار و جذابند که به سختي مي توان از دام مکر و تاثيرشان گريخت. تصاويري سرشار از اوهام و خيالات که مرز بين حقيقت و رويا را شکسته اند و مشکل مي توان غير واقعي بودن آنها را لمس کرد.
فيلمهايي مانند افسانه مرلين ـ سه گانه ارباب حلقه ها و در اين اواخر مجموعه پرفروش و خيالي هري پاتر. دنياي خيالي و انتزاعي هري پاتر به مدد خلق تصاوير سرگرم کننده و جذاب در دنياي کاملا فانتزي و بهره گيري از جلوه هاي ويژه توانسته بيننده را در بين تصاوير خود ميخ کوب کند.
تاکيد بر بي نيازي انسان از سرچشمه لايزال الهي و اتکاي محض به خود (اومانيسم و دئيسم) انسان مخلوق خداوند است و استعدادهايي در وجودش به وديعه نهاده شده تا بازتابي از قدرت و اراده آفريدگار باشد. يکي از هداياي خداوندي همان خلق مجدد و يا شکل گرفتن عوالم ديگر توسط انسان است که ساکنان آنرا مردمان و موجودات خيالي تشكيل ميدهند و محيطي افسانهوار و شگفت انگيز آن صحنه اي براي اجراي نمايشهاي حيرت آور و خيالي است. اگر ما به آنچه در اين دنياها وجود دارد به چشم يك شگفتي بنگريم آنگاه قادر خواهيم بود در برابر منبع تمامي اين شگفتيها نيز سر تعظيم فرود آوريم.
اما در مجموعه هري پاتر يكي از بارزترين نکات موجود تاکيد بر بي نيازي انسان از سرچشمه لايزال الهي و اتکاي محض به خود است به گونه اي که در هيچيك از قسمتهاي اين مجموعه اشاره اي حتي کوتاه به وجود خداوند و يا مدد جستن از او و بهره گيري از تعاليم روشنگرانه پيامبران براي يافتن راه درست وجود ندارد. در عين حال تلاش شده تا گفته شود که انسان به تنهايي و بدون کمک گرفتن از خالق هستي و ماوراء الطبيعه هم توانايي تصرف در تمام امور را دارد و اين اراده و توانايي هاي اوست که امور جهان را پيش مي برد نه خداوند.
جادو و جادوگري خدايان دنياي خيالي رولينگ مجموعه هري پاتر همانند کتب مذهبي از دنياي معنوي براي کودکان سخن مي گويد. اما دنيايي که قدرت خود را از خداي واحد نميگيرد. خداي دنياي خيالي رولينگ ترکيبي از خدايان گوناگون است خدايان کوچک و بزرگي که هر کدام منشاء اثر در برخي امورند. خدايان دنياي خيالي رولينگ همان جادوگران و عناصر موجود در مجموعه هستند که به فراخور جايگاهشان در داستان توانايي انجام برخي امور را دارند مانند استاد غلبه بر تاريكي، استاد غيب گويي و استاد دفاع در برابر جادوي سياه و دامبلدور رئيس جادوگران خوب و هزاران خداي کوچک ديگر، گويي انسان تنها محور موجود در اين عالم و منشاء تمام امور است و اراده اوست که حاکم بر جريان زندگي است. در اين مجموعه جاي تعاليم هدايتگر پيامبران براي نجات بشريت را علوم و فنون جادوگري و جاي انوار جلوه گر کتب آسماني را انواع کتابهاي عجيب و غريب نيمه زنده جادوگري گرفته است.
همچنين تاکيد مي شود که بالاترين راه براي نجات انسان فرا گرفتن اين فنون است. تمام اشياء و امور موجود در اين مجموعه هويت خود را از دست داده و در اختيار جادوگران و افسونگران بزرگ و کوچک قرار گرفته اند. آنها قادرند بنابر نياز خود در تمام اشياء و امور تصرف کرده آنها را تغيير دهند و يا از ميان بردارند. همانگونه که گفته شد اين اراده انسان است که امور را در تصرف خود دارد و مي تواند با برهم زدن قوانين علت و معلولي، امور را آنگونه که خود مي خواهد تغيير دهد.
در هري پاتر و زنداني آزکابان مي بينيم که هري و هرميون به مدد ساعت زمان هرميون و راهنمايي هاي دامبلدور با بازگشت به گذشته و دست کاري برخي از حوادث در آن و با نجات پرنده چهار پا و بلك مسير حوادث را عوض ميکنند. آنها نميتوانند به آينده سفر کنند و ظاهرا در آن تغييري به وجود آورند. اما با ايجاد تغييري در گذشته و امتداد آن در زمان حال سير وقايع در آينده نيز دستخوش دگرگوني ميشود زيرا اين امروز و ديروز است که فردا را ميسازد پس تحول در حال و گذشته مي تواند آينده را تغيير دهد. هري و هرميون از کيفيت اين تاثيرات و تغييرات بي خبرند اما در واقع خودشان سبب پديد آمدن اين دگرگونيها مي شوند. همچنين هري پاتر هنگاميكه به عقب باز ميگردد در مي يابد که مصدر انجام تمام امور خود اوست نه قدرت مافوق بشري، صحنه بازگشت هري و هرميون به گذشته و نجات بلک و هري در حاليکه هري ميپنداشته که اين پدر او بوده که آنها را از دست ديوانه سازها نجات داده ليکن پس از بازگشت به گذشته و مرور حوادث آن در مييابند که اين قدرت خود او بوده که نجاتش داده نه کس ديگر.
اکرام و استعانت فقط خاص استادان جادوست و لاغير!
در هيچ يک از قسمتهاي اين مجموعه خيالي اشارهاي گذرا حتي به دعا و نيايش و توسل و توکل به منبع نوراني پروردگار عالم و جايگاه آن در بدست آوردن نعمتهاي الهي و خواسته هاي بشري نشده است. در عين حال تاکيد شده که هيچ مافوق انساني وجود ندارد که شايسته عبادت باشد و اين تنها استادان بلند مرتبه جادوگري اند که بايد مورد احترام و تکريم قرار گيرند. حتي در قسمت اول داستانهاي هري پاتر سعي شده دامبلدور به نوعي فردي روحاني معرفي شود که احيانا از غيب نيز خبر دارد و نيروي تاريكي يا همان لرد ولدمورت از او مي ترسد. هنگامي که هري از حضور ولدمورت باخبر مي شود و مي فهمد که او مي خواهد سنگ جادو را به دست بياورد مي ترسد که مبادا پس از بدست آوردن قدرت به سراغ هري بيايد و او را بکشد که هرميون به هري مي گويد ولدمورت از دامبلدور مي ترسد تا او هست نبايد بترسي و يا هاگريد به هري ميگويد هاگوارتز امن ترين مکان دنياست.
همه عناصر اين مجموعه دست به دست يکديگر داده اند و هري را حمايت ميکنند. اين عناصر بدون تقاضا و يا استمداد هري در لحظات حساس پا به ميدان ميگذارند و به کمک او مي آيند. آمدن ماشين پرنده پدر رون ويزلي به جنگل ممنوعه براي نجات هري و رون از دست عنکبوتهاي گوشتخوار، آمدن ققنوس دامبلدور يا همان فوکس هنگام حمله باسيليسک و درآورده شدن چشمهاي اين مار عظيم الجثه که مهلکترين نيروي اوست توسط فوکس، ظاهر شدن شمشير گريفيندور در هنگام نبرد با باسيليسک از درون کلاه فيريچي و بهبود يافتن زخم عميق هري توسط اشک ققنوس که در واقع او را از مرگ نجات ميدهد. همه اين نيروهاي غير الهي و غير ماوراي طبيعتي بدون تقاضا و يا دعا کردن به کمک هري مي آيند و او حتي از وجود بعضي از آنها تا وقتي به کمکش مي آيند خبر ندارد. در مجموعه هري پاتر ظرفيتهاي فراوان براي توسل به خداوند و طلب شفا و موفقيت وجود دارد. اما آنها تنها با اتکا به نيروهاي جادويي خودشان سعي مي کنند مشکلاتشان را حل کنند.
در هري پاتر و حفره اسرار، بيماراني که توسط هيولاي حفره مورد حمله قرار گرفته و خشک شده اند. با معجون گياهان جادويي که نيمي گياه و نيمي جاندار هستند درمان مي شوند و شفا مي يابند و يا در هري پاتر و زنداني آزکابان دانش آموزان براي راندن و از بين بردن ديوانه سازها به جاي دعا و توکل به خداوند که مافوق همه قدرتها است سعي مي کنند خاطره خوشي را به ياد بياورند. نقش عمده تصادف در دنياي ادعايي فيلم و کتاب هري پاتر در دنياي خيالي رولينگ تمام امور اتفاقات موجود کاملا تصادفي و ناگهاني بوده و جادوگران يا موجودات برتر در مقابل اين حوادث به صورت کاملا اتفاقي قرار مي گيرند در عين حال با وجود عدم آگاهي به توانايهاي خود با اين حوادث روبرو مي شوند و عکس العملهاي نجات بخشي را نيز از خود بروز مي دهند. بدون اينکه حتي بدانند آيا قدرت انجام آن کارها را دارند يا خير. در اين مجموعه با تاکيد بر اينکه ماوراءطبيعتي وجود ندارد و هر چه هست محدوده موجود و قابل حس و تجربه است و آنچه قابل حس و تجربه نيست پس وجود ندارد، نيست و قابل انديشيدن نيست، خط بطلاني به تفکر و تعقل در امور هستي کشيده مي شود و اذعان مي دارد که بهره گيري از عقل کاري عبث و بيهوده است و اين آگاهيهاي انسان نيست که او را نجات مي دهد بلکه توانايهاي اوست که باعث ماندگاري او مي گردد. در حقيقت اين توانايي تمرکز است که عامل تسلط به ماوراءطبيعت است نه چيز ديگري و با آن مي توان به زمان و مکان و قدرتهاي مافوق بشري فائق شد و آنها را نيز از پاي درآورد.
موفقيت هري پاتر نه از روي تفکر و انديشه در اين مجموعه مي بينيم گاهي بعضي از نيروهاي دروني هري را مجبور به انجام کارهايي مي کنند که منجر به پيروزي او بر مهلکترين خطرها مي شود و اين در حالي است که او بدون تفکر دست به چنين کارهايي مي زند و از عاقبتش هم بي خبر است. مانند فرو کردن نيش يکي از دندانهاي باسيليسک بدون تفکر و درنگ در دفتر خاطرات تام ريدل تکيه به اوهام و رواج دادن آن در ماجراهاي داستان يکي از نکات قابل بحث در اين مجموعه است.
قدرت جادويي يک سنگ و تاثير آن در انسانها در بدست آوردن قدرت وجود موجودات عجيب الخلقه حافظ و نگهبان اين سنگ جاوداني اند. شکسته شدن مرز بين حقيقت و خيال به گونه اي که ديگر نمي توان بين آنها تمايزي قايل شد، مانند لحظه اي در هري پاتر و سنگ جادو که هري با دامبلدور درباره خصلت و ماهيت آئينه سخن مي گويد و دامبلدور به هري تذکر مي دهد که آئينه نه معرفتي دارد و نه حقيقي و فقط خوشبخت ترين انسانها مي توانند جلوي آئينه بايستند و خود را در آن ببينند و آئينه آرزوهاي هر فرد را به او نشان مي دهد، اين همان کارکرد خيال است که آرزوهاي دست نيافتني در آن هويت مي يابند. معاد مادي و بهشت زميني و جادويي هري پاتر داستانهاي هري پاتر سرشار از شگفتي و سرخوشي برگرفته از قدرت تخيل هستند که تنها تعداد اندکي از مخاطبان از افسون آن در امان بمانند.
در داستانهاي هري پاتر مهره هاي سخن گوي شطرنج درباره بهترين حرکات بعدي با بازيگران بحث ميکنند. اسباب بازيها و وسايل هوشمند به تعداد کافي وجود دارند. حيوانات اساطيري مدام در صحنه در حال آمد و شد هستند. جغدها نامه مي رسانند يک غول دوست داشتني تخمي به دست مي آورد که تبديل به اژدها مي شود. روز عيد کريسمس کسي دعا و نيايش نميکند و فقط ارواح بزرگ و کوچکي به صورت دست جمعي در ميان دانش آموزان حرکت مي کند و درحالي که کتابي به دست دارند سرود مي خوانند که دعا کردن در کليسا را تداعي مي کند.
دنياي ساحرانه رولينگ ذاتا و عملا اسرارآميز است. اين دنيا مقدسات را خنثي مي کند و در عوض با رويکردي خاص مفاهيم عميق ناهنجار و مخرب دنياي واقعي را طبيعي و عادي جلوه مي دهد. در اين مجموعه پديده عظيم مرگ به گونه اي تغيير داده شده است که در تضادي واضح با تعليمات ديني و اعتقاد به مرگ در اديان الهي است. مرگ قطعي وجود ندارد و آنچه در اين مجموعه از آن به عنوان از بين برنده موجودات ياد شده بوسه ديوانه سازهاست. اگر ديوانه سازها به کسي بوسه بزنند روح او از طريق دهانش خارج مي شود اما او نمي ميرد بلکه زنده است و فقط جسم او مانند شيئي توخالي و سرد حرکت مي کند درحاليکه روح خاطره و هويت ندارد. جهان جادويي رولينگ جدا و مجزا از جهان ما نيست بلکه جزئي از آن است. در مجموعه هري پاتر وزير جادوگري با نخست وزير انگلستان ديدار مي کند. هري و دوستانش بين دنياي واقعي و مدرسه هاگوارتز و دنياي جادويي پيوسته در حال رفت و آمد هستند. از اين رو دنياي باور نکردني رولينگ عالمي مجزا و غير واقعي نيست بلکه قسمتي از همين جهان حقيقي است.
باز هم روباه پير رئيس حکومت جادوگران است داستان در لندن امروز و کشور انگلستان رخ مي دهد، جادوگران و ساحره ها کساني هستند که با دانش مرموز مخفيانه از چشم مردم عادي پنهان مي مانند. دانش آموزان و اساتيد مدرسه هاگوارتز شبيه شخصيتهايي هستند که هر کس مي تواند در هر مدرسه شبانه روزي بريتانيا آنها را ببيند تنها تفاوت موجود ميان آنها در نيروهاي خارق العاده و فعاليتهاي عجيبشان نهفته است.
شيطان و شرارت با قرائت يهوديزه هاليوود در فيلم يکي از مهمترين مقوله هاي مطرح شده در اين فيلم مبحث شيطان و نيروهاي شر است که حضور آن در تمام مجموعه به وضوح مشاهده ميشود. براي روشن تر شدن اين مبحث لازم است که توضيحات مختصري در باب راهيابي کلمه شيطان به عالم سينما داد. سينما از آغاز پيداش خود تا کنون از وجود نيروهاي شر که شيطان نيز هم از مظاهر اوست براي ايجاد کنش تقابل در فيلم ها سود برده است، زيرا بدون وجود تضاد و مبارزه در فيلم ها ديگر حياتي براي سينما باقي نمي ماند. مانند خلق هيولاها، آدمهاي بد، حيوانات وحشي عظيم الجثه، دايناسورها، موجودات فضايي بيگانه و مواردي از اين دست، اما آنچه در اين فصل مد نظر است مفهوم شيطان و وجود مشخصه اوست. واژه شيطان به معناي دورشده يا رانده شده از درگاه خداوند است شيطان قدرتي است نابکار و بسيار بد کردار که به هر موجود گستاخ و سرکشي قابل اطلاق است. او مظهر خبث و شرارت است، که موجب گمراهي و شرک و غرور نوع بشر مي گردد.
در کتاب مقدس، مسيحيان شيطان را هلاک کننده و فرشته جهنم مي خوانند و با القابي مانند ويرانگر، فريبنده و خصم ياد مي کنند. او را پيشواي خباثت و ضد تقدس و عدالت مي دانند که وجودش سرشار از تکبر و حيله و مکر است و دشمن خداست. در قرآن کريم نيز شيطان بزرگترين نماينده شر و بدي و نافرماني به پروردگار خويش است. در اين کتاب شريف به کرات به صفات شيطان و فريبکاريهاي او اشاره شده و همواره انسان را از پيروي از او بر حذر کرده است. با توجه به موارد ذکر شده مشخص مي شود که اين واژه در تمام اديان الهي مورد نکوهش قرار گرفته و به پيروي از آن هشدار داده شده. ولي اين يك حقيقت انکار ناپذير است که هر زمان دين يک گام عقب نشيني کرده غالبا اعتقاد به خرافه و توهم دهها گام پيشروي کرده و به تبع رواج اعتقادات خرافي نيز که يکي از بزرگترين لشکرهايي است که پايه هاي هر اعتقاد و حکومتي را متزلزل مي کند به اوج رسيده، انسان عصر حاضر که غرق در مظاهر تکنولوژي و پيشرفت است روز به روز از دين دورتر شده و براي ارضاي نفس خداجوي خود به آغوش خرافه پرستي و اوهام پناه آورده. ترکيب ناميمون مبادي کلامي شيطان پرستي و جادوپردازي و کاباليسم پر واضح است که شيطان پرستي يکي از مظاهر همين سردرگمي هاست، به عبارتي جوامع غربي که مظهر تمدن جديدند که بر ستوني از خرافه و ترس بنا شده اند تا شيطان در آن سکنا گزيند و سينما به عنوان مهمترين مروج فرقه الحادي شيطان پرستي توانسته با تمام ابزار قدرتمندش در اين ميدان پيش قدم باشد.
تاثيرات فرهنگي رسانه هاي نظير فيلم، تلويزيون، موسيقي و کتاب نقش بسيار بزرگي در کاستن از سطح آمادگي معنوي مردم ايفا مي کند، به گونه اي که شيوع جادوگري و شيطان پرستي و روح گرايي در غرب باور نکردني نيست. هدف اصلي از سحر و جادو در دست گرفتن کنترل افراد و اشياء است و به نوعي نپذيرفتن نظم بنيادين الهي در امر خلقت، در مسيحيت از غيب گويي و جادوگري به عنوان نوعي بت پرستي ياد شده. در کتاب مقدس اذعان شده که جادوگري يکي از متعارفترين ابزار شيطان براي غافل کردن انسان از خود است و جادو و افسونگري مستقيم و يا با واسطه آئيني شيطاني است. اينگونه کارها به صراحت با آموزه هاي ديني يهود و مسيحيت در تناقض است. مطابق يک اعتقاد خرافي شيطان مفهومي اهريمني است که با قدرتي مخوف و ويرانگر در برابر اراده پروردگار قدعلم مي کند و با کمک پيروانش نسل آدمي را در معرض نابودي قرار مي دهد.
در آن گروه از آثار سينمايي که شيطان را از اين منظر به تصوير کشيده اند انسان موجودي بي پناه است که به چنگال شيطان اسير شده و هيچ امدادي از جانب پروردگار به او نمي رسد لاجرم آدمي در نبرد نابرابر با شيطان يکه و تنهاست. در اين ميدان اراده خود او يا انسانهاي ديگر تنها سرمايه اي است که مي توان به آن اميدوار بود. در سينماي کلاسيک شيطان براساس تقديري ازلي در زماني معين از زندان دوزخي خود رها مي شود و براي انتقام گرفتن از نسل بشر معمولا در کالبد يک انسان حلول مي کند و گاهي هم کودکان معصوم و خردسال را به عنوان ميزبان خود بر مي گزيند و آنان را به انجام اعمال شيطاني وا مي دارد. بر اساس اين اعتقاد خرافي شيطان براي انجام شرارت محتاج کالبد آدمي است و هر گاه انسان ميزبان، کشته شود و به صورت داوطلبانه خودکشي کند، شيطان جسم انساني خود را از دست خواهد داد و ناگزير دست او از آزار آدميان کوتاه خواهد شد. اين باور خرافي دستمايه آثار سينمايي متعددي قرار گرفته که فيلم هايي نظير جن گير، طالع نحس و خون آشام از آن جمله اند. اعتقاد به اين ديدگاه سبب مي شود که انسانها انجام گناه را امري جبري و غير اختياري به حساب آورند که انديشه اي غلط است. در مجموعه هري پاتر ولدمورت در کالبد استاد مدرسه هاگوارتز پروفسور کوريل زندگي مي کند. در هري پاتر و حفره اسرار از وجود جيني براي انجام اعمال خود بهره مي گيرد.
ولدمورت در هري پاتر و جام آتش با استفاده از خون هري و گوشت بدن جادوگران مجددا باز مي گردد و وجودي جسماني براي خود مي سازد. سحر و جادو براي قدرت طلبي صفت ديرينه يهود دنياطلب در دنياي جادوي رولينگ به بچه ها آموزش داده مي شود در نيروهاي تعريف نشده دست کاري کنند و آنها را در اختيار خود بگيرند. مبناي وجودي دنياي سحر و جادو در اين اين مجموعه صرفا جهت دسترسي به قدرت و دانش پنهان است و اين اشاره اي است به همان آئيني که براي تضعيف دين مسيحيت پا به عرصه وجود گذاشته و در اين مجموعه به طور کامل قابل مشاهده است مانند پررنگ تر بودن جشن هالووين در مقابل جشن کريسمس و نظاير آنها.
با رواج اينگونه فيلم ها و نمايش آنها در تلويزيون گرايش به آئين هاي خرافي و شيطان پرستي و علاقه به جادو و جادوگري به طور روز افزون در غرب در حال گسترش است به گونه اي که پس از پخش و انتشار مجموعه هري پاتر در غرب گرايش به جادو و جادوگري به شدت رواج پيدا کرده است. تعويض جاي اهريمنان و خوبان/تقديس جادو و سحر در اين مجموعه با ترفندي ظريف سعي شده جاي نيروهاي شر و اهريمني و نيروهاي خوبي عوض شود، به صورتي که حتي اين ضد ارزشها در قالب ارزشي پسنديده و نيكو درآمده و مورد احترام قرار گيرد.
در اين مجموعه جادوگري امري اخلاقي و پسنديده به کودکان معرفي مي شود. همانگونه که ذکر شد مطابق تعاليم مسيحيت جادو و سحر يکي از ابزارهاي شيطاني است و جادوگري عملي شيطاني به حساب مي آيد. در دنياي هري پاتر، ما شاهد نبرد دائمي خير و شر هستيم. خانم رولينگ تعريف جديدي از خير و شر ارائه نموده است. تمامي افراد در هري پاتر از ابزار جادوگري بهره مي گيرند، به بيان ساده تر خير از زبان شيطان معرفي مي شود و يک موضوع زشت و اهريمني به قدري جالب و جذاب معرفي مي شود که اصلا نمي توان نسبت به شيطاني بودن آن ترديد به دل راه داد. هري پاتر در برابر ولدمورت که همان شيطان و نماينده نيروهاي شر در فيلم است با سود بردن از همان نيروهاي ارباب تاريکي پيروز مي شود. رولينگ پيروزي قهرمانان داستان خود را بر شيطان به عنوان ثمره آگاهي و نيروهاي پنهاني ذکر مي کند. در مجموعه هري پاتر شخصيتها دست به کارهايي مي زنند که در عالم واقعي به فساد روح، تيرگي ذهن و به ذلت کشاندن فاعل آن منتهي مي شود. خانم رولينگ با بهره جويي از مفهوم دگرگون شده شيطان در داستانش و به کار گيري نمادهاي سمبلک و اساطيري در آن و خلق لحظات خيره کننده و لذت بخش توانسته اثرات بلند مدتي را در اذهان کودکان به جا بگذارد.

نمادهايي که رولينگ در خلق اثرش از آنها مدد گرفته تا اثري تاثيرگذار پديد آورد، عبارتند از مار، جغد، تک شاخ، کلاه، گربه، اعداد، آئينه و عناصر متعدد ديگر. مار و اژدها نمادي از جهاني پيچيده است مظهر مرگ و ويراني، او چون پوست اندازي مي کند به مفهوم زندگي و رستاخيز است و مار چنبره زده نمادي از تغيير و چون ظاهر مي شود و غيب مي گردد مظهري از امور پيش بيني نشده. مار بواسطه ارتباطش با نيروهاي جهان زيرين دشمن نيروهاي روحاني است. اين حيوان مظهر زيرکي و حيله گري است و همچنين به معناي سرنوشت.
مطابق عقيده يهوديان مار نماينده و نشانه بدي و وسوسه و گناه است. در عقيده مسيحيت مظهر شيطان، مظهر نيروهاي شر دروني انسان است که بايد بر آن غلبه شود. در فيلم هري پاتر ولدمورت مظهر شر و تاريکي است و به زبان مارها صحبت مي کند و افکار سياه و پليد او در برخي قسمتها خود را به مار غول پيکري تبديل مي کند و هري به واسطه نيرويي که ولدمورت در او به وديعه گذاشته ناخواسته توانايي تکلم با مارها را داراست و همچنين نماد گروه اسلاترين که ولدمورت از آنها جداست مار است.

جغد موجودي دو خصلته که هم پرنده خرد است و هم نماينده تاريکي و مرگ در اعتقادات مسيحي، اين حيوان نماد شيطان و نيروهاي تاريکي و اخبار شوم است و همچنين نماد و نشانه يهودياني است که مسيحي نشدند. اين حيوان در معاني نمادين خود يکي از عناصر بارز بکار رفته در فيلم هري پاتر است. البته به کارگيري فراوان جغد در اين مجموعه اين سئوال را در اذهان بر مي انگيزد که خانم رولينگ از معرفي اين پرنده چه اهداف ديگري داشته است.
گربه نماد ديگري است که در اين مجموعه به کرات به کار گرفته شده است. اين حيوان نماد نيروي متغير خورشيد و افزايش وکاهش ماه و عظمت شب است. در جادوگري اين حيوان دوست و محرم جادوگران و ساحره هاست.گربه موجودي است که با ماوراء طبيعت وگروه شياطين و اجنه در ارتباط است. در فيلم، گربه معرفِ صورت دوم و چهره دگرگون زنان هاگوارتز و دنياي جادوگرهاست مانند خانم پرفسور مک گوناگول مسئول گروه گريفيندور در مدرسه اي که هري پاتر عضوي از آن است.
اعداد يکي ديگر از مهمترين نمادهاي بکار رفته در اين مجموعه است. از نخستين فرازهاي تاريخ بشري علم اعداد با او عجين بوده، اعداد پديده اي پر رمز و راز هستند که گويي قوانين حاکم بر آن ساخته بشر نيستند. يکي از قديسان مسيحي سنت آگوستين اعداد را صورت مثالي هستي مطلق مي داند. کارکرد اعداد در دين بيان مفاهيم ماورايي در قالب اعداد از مضامين دير آشناي پيروان تمام اديان در تاريخ به شمار مي رود. در کتاب عهد عتيق و سفر آفرينش خداوند جهان را در شش روز مي آفريند و روز هفتم را براي استراحت خود قرار مي دهد. به همين واسطه هفتمين روز مقدس شمرده مي شود. در مجموعه هري پاتر به کرات از اين نماد استفاده.
به عنوان مثال عدد 10 نماد موجود کامل و نماينده قانون است و عدد 11 تجاوز از قانون و به مفهوم گناه و مخاطره به کار گرفته شده و هري پاتر يازده ساله است و در جشن تولد يازده سالگي اش توانمندي استفاده از نيروهاي جادويي خويش را باز مي يابد. او يازده ساله است و مي تواند از مرزهاي قانوني پا فراتر بگذارد و با توسل به اعمال و نيروهاي فرا طبيعي به تاريكي و پليدي غلبه کند. بعضي از اعداد در تمام فرهنگها اعداد نحس به شمار مي روند مانند عدد 6 که عدد شيطان محسوب مي شود و نشانه شيطان و وسوسه خلق است. عدد 666 رمزي است که نشانگر نيروهاي اهريمني و به صورت برعکس 999 خوانده مي شود که در اساطير 9 عدد نزول قدرت آسماني بر جهان است و شايد به همين دليل در سال 1999 جهان منتظر رويداد عظيم بود. زيرا مطابق باور يهوديان و مسيحيان در پايان هر هزاره جهان منتظر ظهور منجي است و از سويي ديگر اين عدد با نحوست و شومي همراه است.
در هري پاتر نيکلاس فلامل دوست پرفسور دامبلدور و سازنده سنگ جادو سالي که سنگ را ساخته بوده 665 سالگي خود را جشن گرفته و در سالي که ماجراي هري پاتر در آن اتفاق مي افتد و ولدمورت در پي بدست آوردن سنگ جادويي است. نيکلاس 666 ساله مي شود و شايد اين اشاره به عدد 666 در فيلم دليل رويکرد ولدمورت مظهر تاريکي و شر براي بدست آوردن قدرت شيطاني سنگ جادو باشد. شماره خزانه اي که ارثيه هري در آن نگهداري مي شود 667 مي باشد که مطابق است با 11 + 666 يعني جمع عدد شيطان با سن هري پاتر که اشاره به غلبه هري پاتر به شيطان و نيروهاي شيطاني موجود در فيلم دارد.
تک شاخ ديگر نماد بکار رفته در مجموعه هري پاتر است. به معناي عفت و پاکدامني خير تام، فضيلت، قداست عقلاني و جسماني و فساد ناپذيري است. تک شاخ مسير آب را در مي يابد و شاخ او زهر را در آب تشخيص مي دهد و اثر آن را از بين مي برد. در فيلم هري پاتر ولدمورت براي بقا و حيات جسماني خود تک شاخها را مي کشد و با خون آنها به حيات خود ادامه مي دهد. به عبارتي شيطان بواسطه پايمال کردن پاکي ، فضيلت و قداست عقلاني به حيات پليد خود ادامه مي دهد. وقتي ولدمورت تک شاخها را در جنگل مي کشد خون جيوه اي آنها بر روي زمين جاري مي شود و اين کارکرد دقيقا اشاره دارد به اعتقاد کيمياگران در تعريف نمادين تک شاخ.
کلاه به مفهوم اقتدار و قدرت بکار رفته، تا زماني که کلاه بر سر است در بردارنده انديشه است. به تعبيري کلاه يعني ديدگاه و عقيده، کلاه فيريچي يا مخروطي کلاه رهايي است و نماد آزادي در مدرسه هاگوارتز تمام اساتيد کلاه فيريچي بر سر دارند. آنهم بيشتر اساتيدي که چهره مثبت از آنها ارائه شده بود. همچنين کلاه سخنگوي مدرسه که وظيفه قضاوت و شخصيت شناسي دانش آموزان را بر عهده دارد. بر همين مبنا آنها را دسته بندي مي کند. در قسمت دوم هري پاتر کلاه توسط ققنوس دامبلدور براي تحويل شمشير گروه گريفيندور در پيش هري فرستاده مي شود و هري بواسطه اينکه گريفيندوري واقعي است مي تواند شمشير گروه را از درون کلاه بيرون بکشد.
آئينه نماد حقيقت، خودشناسي، خرد، فکر و جان است. آئينه عالم انعکاس ماوراءطبيعت و عقل الهي است. سطح شفاف و درخشان آن حقيقت الهي و عقل اعلا است که در خورشيد، ماه و ستارگان انعکاس يافته است. انعکاس در آئينه يعني جهان مادي و ظاهري و همچنين معرفت انسان نسبت به خودش. در باور مسيحي آئينه بدون گرد و غبار مريم عذراست. همچنان که او را آئينه عدالت نيز ناميده اند. آئينه در هري پاتر نمادي از دنياي خيال است. در اين مجموعه آنجا که دامبلدور درباره خصلت و ماهيت آئينه با هري سخن مي گويد مي شنويم که به هري تذکر مي دهد آئينه نه معرفتي دارد و نه حقيقتي و فقط خوشبخت ترين انسانها مي توانند جلوي اين آئينه بايستند و خود را در آن ببينند و آئينه آرزوهاي هر فرد را به آن نشان مي دهد. اين همان کارکرد خيال است که دامبلدور با نگاهي انتقادي از آن ياد مي کند.
همزاد پنداري مخاطب کودک با يک جادوگر!
مجموعه هري پاتر به آدمي مي آموزد که در دنياي خيال هر آنچه را که آرزو مي کند، مي تواند به دست آورد در چنين فضايي دامبلدور هري را از سرگرم شدن در برابر آئينه نهي مي کند. در مجموعه پر رمز و راز رولينگ مرز واقعيت وخيال درهم آميخته است.کودک و نوجواني که همراه هري دوران نوجواني خود را سپري مي کند با رويدادهاي آن همزاد پنداري مي کند و با استفاده از همين نکته مجموعه هري پاتر،مخاطبان خود را دقيقا به غرق شدن در فضايي که دامبلدور تذکر ميدهد دعوت مي کند.
قصه ها از اين جهت حائز اهميت مي باشند که درباره کودک و کشمکشهاي دروني اش در اين لحظه از زندگي او که با آن درگير است سخن مي گويد و راه حلهاي معيني بدستش مي دهد. افسانه هاي خيالي از موضوعات ديني سرشارند و از اينرو کودک را با جايگاه و اهميت دين در زندگي آشنا و مانوس مي سازند. در قصه هاي جن و پري شخصيتها يا سراسر خوبند يا سراسر بد و شخصيت دو ارزشي که هم خوب باشد و هم بد وجود ندارد. منظور از قرار دادن اين طبايع متضاد در برابر يکديگر تاکيد بر رفتار درست تر يا شخصت نيکوتر نيست بلکه نشان دادن قطبهاي متضاد به کودک امکان مي دهد که به آساني تفاوت ميان دو شخصيت را دريابد اين کار نقش عمده اي در سازماندهي شخصيت کودک در آينده بر عهده دارد. بنابراين در مي يابيم که قصه ها تاثيرات فراواني در روح کودک دارند و براي رشد و ارتقاء هويت او نقش بسزايي ايفا مي کنند در حاليکه در دنياي خيالي رولينگ تمام اين قواعد زير و رو شده و دنياي پيچيده اي از شخصيتهاي دو بعدي و مبهم به کودکان ارائه مي گردد.
هدف وسيله را توجيه مي کند!
هري پاترقهرماني دزد و دروغگو و قانون شکن و کينه جو و.. است!؟ در اين مجموعه پيوسته در تمام روند داستان به کودکان آموخته مي شود که هيچ چيزي بالاتر از دستيابي به موفقيت نيست حتي اگر مجبور شويم براي رسيدن به آن برخي از قوانين را زير پا بگذاريم. رفتارهاي نادرستي که در هري پاتر به کودکان نشان داده مي شود چنان ساده ولي محکم در بطن فيلم جاي داده شده اند که براي مخاطب به سختي قابل ارزش گذاري رفتارهاي خوب و بد شخصيتهاست. مشخصا صفاتي مانند دروغگويي، بي ارزشي قانون، انتقام جويي، دزدي و موارد متعدد ديگر که به وضوح در روند داستان به چشم مي خورد. هري با داشتن شنلي نامرئي ساز قادر است که در هر مکان و فضايي که مي خواهد نامرئي شود و به جستجو و کنکاش اطرافش مي پردازد و اين يکي از خود خواهانه ترين صفاتي است که هري به آن مجهز شده. اينکه او مي تواند دزدکي و بدون اطلاع افراد وارد حريم خصوصي آنها شود و از اسرار ديگران مطلع گردد.
او عمويش را تهديد مي کند، حيله مي زند و فريب مي دهد و به قول دامبلدور عيب جو اما مهربان و باگذشت است. يکصد قانون مدرسه را زير پا مي گذارد. او مکرر دروغ مي گويد تا خود را از درد سر نجات دهد و به خود اجازه مي دهد تا براي گرفتن انتقام از دشمنانش دست به هر کاري بزند. هري از دشمنانش متنفر است. مخاطب داستان او خيلي زود در مي يابدکه دشمنان قهرمان خردسال داستان کينه جو و نفرت انگيز هستند بايد هري را براي انجام تمام اين کارهاي به ظاهر زننده ببخشد. رولينگ هم در يک اقدام کاملا تلافي جويانه شخصيتهاي بد داستان را با چهره هاي زشت تصوير مي کند او به اندازه کافي دورسليها را به خاطر چاق بودنشان ريشخند مي کند و همچنان بچه هاي ابله مدرسه را به خاطر اذيت کردن هري دست مي اندازد.
در هيچ جاي مجموعه هري پاتر مرجعي براي مسائل صرفا اخلاقي وجود ندارد تا اعمال و رفتار افراد با آن سنجيده شود. هري با همکلاسيهاي خود رفتاري نامناسب و کينه توزانه دارد و به خصوص با مالفوي همکلاسي حسود خود حتي در صحنه هايي اين رفتار نا مناسب تبديل به عملي انتقام جويانه مي شود. مشخصا هنگامي که هري با پوشيدن شنل نامرئي ساز مالفوي را به سختي کتک مي زند.
چشم پوشي هاگوارتز از قانون شکني هاي جناب قهرمان نيمه خوب-نيمه بد!
هاگوارتز دقيقا مثل يک مدرسه شبانه روزي عادي اداره مي شود اما در آنجا معمولا از نافرماني هاي هري چشم پوشي شده و اغلب هم اين رفتار قانون شکنانه هري با يک جايزه از سوي مسئولين مدرسه قدرداني مي شود. آنها حتي براي رسيدن به هدفشان دست به دزدي هم مي زنند البته ماجراي دزدي در فيلم نيست اما در کتاب هري پاتر و حفره اسرار کيفيت اين کار بيان شده است.
هرميون براي تکميل معجون تغيير شکل از ابزار اختصاصي پرفسور اسنيپ اين عصاره و معجونها را مي دزدد. دانش آموزان و از جمله هري و هرميون از بي احترامي اساتيدي که از نظر فکر با آنها مخالفند هيچ ابايي ندارند. همچنين با ادامه داستان رفتارهاي ناپسند غير اخلاقي بيشتر از هري سر مي زند.
ورزش غيراخلاقي وانتقام جويانه
گوييديچ ورزشي هم که در اين مجموعه گنجانده شده سراسر پر از خشونت و رفتارهاي ضد اخلاقي است. در اين بازي که گوييديچ نام دارد نه از بکارگيري قدرت عضلاني خبري است و نه از ابزار عقل، همه سعي دارند از هم پيشي بگيرند و براي اينکار حتي يکديگر را به سختي مجروح مي کنند. آنها به راحتي مي توانند عناصر بازي را به نحو خود دستکاري کنند تا بتوانند حريف مقابلشان را شکست دهند و خود پيروز شوند. اين نکات از جمله موردي است که هيچگاه در ورزش سالم و سازنده مشاهده نمي شو.
مبناي عشق و نفرت در اين مجموعه تنها شنيده هاي فرد است نه حقايق در اين مجموعه به کودکان اين اجازه داده مي شود که براحتي بر اساس شنيده هاي خود نه بر اساس حقيقت در مورد ديگران قضاوت کنند و از آنها به خوبي و بدي ياد کنند به عبارتي مبناي عشق و نفرت در اين مجموعه تنها شنيده هاي فرد است نه حقايق. هري در زنداني آزکابان بر اساس شنيده هايش از سيريوس بلک متنفر است دانش آموزان در هري پاتر يادگرفته اند از ابزاري که در اختيارشان است مانند چوبدستي جادويي شان براي جادوگري و خواندن طلسم به منظور تغيير در محيط اطراف خود و تنبيه دشمنان کوچک و دفاع در برابر دشمنان بزرگتر و قدرتمند تر بهره گيرند. در درس تغيير شکل نيز مي آموزد که چگونه اشياء و افراد را به رغم ميل باطني آنها به انواع ديگر مخلوقات تبديل کنند و با يادگيري درس معجونها مي توانند ديگران را تحت کنترل خود درآورند.
اعتقاد غلط به اينکه هدف وسيله را توجيه مي کند هري را وادار مي کند که به خاطر اينکه خوب است، نيت خيرخواهانه دارد، شجاع و وفادار به دوستانش مي باشد، پس او مي تواند از نيروهاي جادويي خود به عنوان سلاحي ايده آل در مبارزه با دشمنانش و نيروهاي شر استفاده کند. حتي اگر اين جادوها چندان هم خوشايند و انساني نباشد. اين امور نشان دهنده آن است که قطعا بهترين فرد براي تصميم گيري درباره نحوه استفاده صحيح از جادو و بايدها و نبايدهاي آن خود جادوگران جوان هستند.
هر يک از اجزاي فريبنده و دلنشين داستان با يک عنصر منزجر کننده در هر بخش مخلوط شده است. روح دختر کوچک مارين گريان در يک توالت زندگي مي کند. هري براي تلافي کردن رفتارهاي خانواده شوهر خاله اش خواهر او را مانند بادکنک باد مي کند. در بخشهايي از داستان غذاهاي چندش آور براي دانش آموزان آورده مي شود و در موارد ديگري که در اين فرصت جايي براي پرداختن به آنها نيست.
با توجه به آنچه گفته شد مشخص مي گردد که در سينما چگونه با استفاده از خلق تصاوير خيالي و سراسر فانتزي و تاثير شگرف آن بر روح و جان کودکان سعي شده که آنچه را هدف اصلي سازندگان اينگونه برنامه هاست به راحتي به بينندگان خود القا کنند و از نتايج عميق و دراز مدت آن در رفتار و تصميمات کودکان در آينده بهره لازم را ببرند. تصاوير و رفتارهايي که اگر هر کدام از آنها در خارج از قالب داستان خيالي و فيلم هاي ساخته شده از روي آن به معرض ديد کودکان گذاشته مي شود. مسلما با واکنشهاي تندي از طرف خانواده هاي آنها و مخالفتهاي شديد متصديان آموزشي کودکان مواجه مي شود.
—————————————————————-

دلايلی در تاييد يهودي-صهيونيستي بودن داستان و فيلم هری پاتر:
بعد از فروش همزمان جلد هفتم از مجموعه هري پاتر در تهران با اروپا و آمريکا، روزنامه کيهان، در تاريخ 4 مرداد 86 در مقاله اي به طور اجمال به يهودي-صهيونيستي بودن اين رمان اشاره کرد. اين مقاله، عصبانيت طرفداران هري پاتر در ايران را در پي داشت و انتشارات بلومزبري، ناشر انگليسي رمان نيز در فضاي به وجود آمده، ادعاي روزنامه کيهان را رد کرد. اگر اين واقعيت را بپذيريم که «حب الشي يعمي و يصم» (دوست داشتن چيزي، چشم و گوش را بر روي عيوب آن مي بندد)، مدعيان صهيونيستي بودن هري پاتر نيز بايد دلايل مستندي را در تاييد ادعاي خود ارائه کنند. در ادامه، به برخي دلايل در تاييد يهودي-صهيونيستي بودن اين داستان و فيلم آن اشاره مي کنيم:
1- سحر و جادوگري از گناهان بزرگ در دين اسلام و مسيحيت است.
در داستانهاي فولکلور ملل مختلف، معمولا تصويري که از يک جادوگر ترسيم شده، تصوير يک پيرزن يا پيرمرد خبيث و زشت صورت بوده است که از نيروي خود در جهت مطامع شيطاني اش استفاده مي کند. اگر به تاريخچه جادوگري رجوع کنيم، حرفه اي ترين جادوگران را در ميان يهوديان مي يابيم. قرآن کريم در سوره بقره به اين نکته اشاره کرده است که خداوند دو فرشته را به ميان قوم بني اسرائيل فرستاد تا به آنها باطل کردن سحر را بياموزد، اما دسته اي از بني اسرائيل به جاي اينکه از علم آن دو فرشته، در جهت باطل کردن سحر استفاده کنند، خودشان ساحر شدند.
علاقه يهوديان به جادو و جنبل را مي توان در آثاري همچون سفرنامه «ادوارد پولاک»، پزشک يهودي و فرانسوي ناصرالدين شاه مشاهده کرد که يکي از مشاغل مورد علاقه يهوديان ايران را فال بيني، رمالي و دعانويسي بيان کرده است. در برخي گزارشهاي ساواک که در کتاب «سازمان هاي يهودي و صهيونيستي در ايران» نقل شده نيز به علاقه يهوديان به اين گونه مشاغل اشاره شده است. علاقه يهوديان به جادوگري در مکتب کابالا که به عنوان تصوف يهودي شناخته مي شود و کتاب «زهر» که کتاب مقدس آن است، نمود بيشتري دارد. با وجود چهره منفي جادو و جادوگري در طول تاريخ، کتاب و فيلم هري پاتر، چهره اي زيبا، سرگرم کننده و دلپسند از آن به نمايش مي گذارد.
2- چند سال پيش که هنوز اينگونه مباحث در ايران درنگرفته بود، يک خاخام يهودي به نام جک ابراموويچ، مقاله اي نوشت با عنوان «هري پاتر يهودي است». او در مقاله خود اشاره مي کند که داستان هري پاتر، تم يهودي دارد و بچه هاي يهودي بايد از اين داستان درس بگيرند. اين مقاله را در سايت اينترنتي «کنفرانس ملي کنيسه جوانان» (ncsy) مي توان مشاهده کرد.
اخيرا نيز کتابي با عنوان «هري پاتر و تورات» نوشته «داو کرولويچ» منتشر شده که سايت اينترنتي آمازون آن را براي فروش عرضه کرده است.
3- در کتاب «رمز داوينچي»، نوشته دن براون که بر مبناي آن فيلمي سينمايي نيز ساخته شده، به اين موضوع که پروژه هري پاتر يکي از برنامه هاي سازمان شبه فراماسوني «دير صهيون» است اشاره شده است. البته مقاله روزنامه کيهان، به اين موضوع استناد کرده بود، اما جاي اين سئوال را باقي گذاشته بود که مطالب يک کتاب داستاني چگونه مي تواند مورد استناد قرار بگيرد. در جواب اين سئوال بايد گفت که شواهد و قراين، از مستند بودن برخي ادعاهاي اين کتاب داستاني حکايت دارد. به عنوان مثال مي توان به مساله عضويت اسحاق نيوتن در مجمع شبه فراماسوني «دير صهيون» اشاره کرد که در اين کتاب بيان مي شود. با وجود اينکه تاريخ تاسيس رسمي فراماسونري سال 1717 ميلادي است و نيوتن قبل از اين تاريخ مي زيسته است، اما در کتاب «زرسالاران يهودي و پارسي»، دکتر عبدالله شهبازي، شواهد و قرايني مبني بر عضويت نيوتن در سازماني که بعدها فراماسونري از دل آن در آمد ارائه کرده است.
مثال ديگر در اين زمينه، فيلم «چشمان باز بسته»، آخرين ساخته استنلي کوبريک است که برخي محققان، پيش از انتشار رمز داوينچي، آن را بيان کننده مراسم تشکيلات فراماسونري مي دانستند و در کتاب رمز داوينچي نيز به همين موضوع اشاره مي شود. البته لازم به اشاره است که هدف از انتشار کتاب مذکور نه افشاگري، بلکه تطهير چهره فراماسونري و اعقاب آن همچون تشکيلات شواليه هاي معبد و توجيه اعمال آنها بود که در کنار اين تطهير و توجيه، به ناچار به برخي برنامه هاي آنها اشاره شده بود.
4- دانيل جاکوب (دانيال يعقوب) رادکليف، بازيگر نقش هري در فيلم هري پاتر، يهودي است که البته اين موضوع از نام او نيز پيداست. او در مصاحبه اي اشاره مي کند که مادرش يهودي و پدرش پروتستان است. در شريعت يهود اگر مادر، يهودي باشد فرزند نيز يهودي به حساب مي آيد. يهودي بودن مادر، نقش مهمتري از يهودي بودن پدر دارد. بايد اشاره کرد که در ميان فرقه هاي مسيحي، پروتستانها نزديکترين فرقه به يهوديان هستند و يهودياني که به طور تاکتيکي به دين مسيحيت ميگروند معمولا پروتستان ميشوند.
فيلم هاي هري پاتر نيز توسط کمپاني صهيونيستي برادران يهودي وارنر ساخته مي شود که چندي پيش، فيلم «300» در جهت تخريب چهره ايرانيان، از سوي اين کمپاني عرضه شد. اما مطلب مختصر و اشاره اي درباره يهودي-صهيونيستي بودن فيلم و يهودي بودن ستاره آن از زبان خودش:
نكته اول: نماد شير غران (Lion Rampant) كه در انتهاي قسمت اول به عنوان نماد گروه هري پاتر (گري فيندور) به كار ميرود و در سالن مدرسه هاگوارتز به اهتزاز در مي آيد به نشانه پيروزي گروه هري پاتر بر گروه مالفوي كه نمادشان مار است (نماد شيطان در تورات). دقيقا نماد يهودي قبيله يهودا در كتاب مقدس يهوديان تورات مي باشد كه مي دانيم قبيله يهودا ماده گراترين قبيله بني اسراييل بود كه با از ميدان به در كردن ساير قبايل رهبري يهود را به دست گرفت و تا كنون همينان برمسند رهبري يهود بين الملل هستند و خانواده روچيلد هم از همين نماد استفاده مي كنند. ر.ك:زرسالاران يهودي و پارسي استعمار بريتانيا و ايران جلد اول بخش تكوين و پيدايش قوم يهود و بخش اليگارشي حاخامي و يهوديت جديد و همچنين ر.ك: دايره المعارف جوداييكا ذيل كلمه Heraldry يا کلمه Coat of Arms
نكته دوم: ارتباط جادو و كابالائيسم (تصوف يهودي-صهيونيستي) و سينماي هاليوود در فيلم هري پاتر هويداست. ر.ك:زرسالاران يهودي و پارسي استعمار بريتانيا و ايران جلد دوم بخش دسيسه هاي سياسي وفرقه هاي اسرار آميز ص243 تا 358 و همچنين: مي توانيد در اين آدرس درباره ارتباط کاباليسم و هري پاتر مقاله خوبي ببينيد:
عنوان اين مقاله چنين است:
Blessed are you for Creating Harry: Jewish Affinity for Harry Potter – By Cia Sautter, Ph.D
نكته سوم: شركت سازنده فيلم همان شركت معروف صهيونيستي – يهودي برادران وارنر است كه از ابتدا تا كنون يهودي بوده است و سازنده فيلم هاي ضد اسلامي و صهيونيستي چون فيلم 300 و فيلم ماتريكس مي باشد.
نكته چهارم: جالب است كه وبلاگي به عنوان Harry Potter and Torah blog در اينترنت در اين زمينه مطالبي مي نويسد. در اين آدرس نمونه نوشته هاي انرا ببينيد:
http://harrypottertorah.blogspot.com/2007/01/moses-egyptian-and-killing-curse.html
نكته پنجم: نظر حاخام جك آبرامويچ در اين زمينه را ببينيد:
مقاله هري پاتر يهودي است! از حاخام جک ابراموويچ!؟ جالب است!
http://naghdefilm.parsiblog.com/-212915.htm
منبع اصلي مقاله:
http://www.ou.org/ncsy/projects/5764/oct31-64/harry_potter_is_jewish.htm
البته به زبان انگليسي مطالب زيادي در اين زمینه وجود دارد كه اگر خواستيد استفاده كنيد به اين ادرسها مراجعه بفرماييد:
*فروش اينترنتي كتاب هري پاتر و تورات! :
http://www.amazon.com/Harry-Potter-Torah-Dov-Krulwich/dp/1847532373
نكته ششم: فعالان مطبوعاتي و مطلعان مي دانند كه در غرب خصوصا آمريكا و انگليس موسسات شهرت آور براي افراد فعالند و نمي گذارند كه هر كسي در حد بازيگر نقش اول اين فيلم معروف شود. در كنار اين نكته بايد گفت كه در بين يهوديان اگر مادر يهودي باشد يهوديت فرد بيش از آن است که پدر يهودي باشد. مادر دانيل (دانيال) جاکوب (يعقوب) رادکليف يهودي است و پدرش هم پروتستان (فرقه اي از مسيحيان که از کاتوليکها يهوديزه تر هستند) مي باشد. اين متن زندگي نامه اوست که از دايره المعارف اينترنتي انسرز دات کام برداشت شده:
اين آدرس:
http://www.answers.com/daniel+jacob+radcliffe?cat=entertainment Daniel Jacob
Radcliffe was born in Fulham, London, the only child of Alan Radcliffe, a literary agent, and Marcia Gresham (born “Marcia Gresham Jacobson”)[3][4], a casting agent who was involved in several films for the BBC. Radcliffe”s mother is Jewish and grew up in Westcliff-on-Sea, Essex;[4] his father is a Protestant who grew up in Northern Ireland.[5] He has two dogs, Binka and Nugget. Radcliffe first expressed a desire to act at the age of five. In December 1999, he made his acting debut in the BBC”s televised version of the Dickens novel David Copperfield, portraying the title character as a young boy.
به علاوه در اين ادرس مي توانيد فيلم مصاحبه با دانبل جاكوب رادكليف را در اين آدرس
http://www.jewtastic.com/posts/4449
ببينيد كه خودش در آن با صداي خود مي گويد: مامان من از خون (نژاد) يهودي است و بابام پروتستان: “My mum was of Jewish blood and my dad was protestant”
نكته هفتم: تاكيد بر خون و نژاد در اين فيلم و خون اصيل و خون غير اصيل ما را بر آن مي دارد كه نژادپرستي يهودي در آن متبلور است.
نكته هشتم: همانطور که در فيلم اشاره دارد مدرسه هاگوارتز زير نظر وزارت جادوگري انگليس کار مي کند و از لحاظ فهم زمينه تاريخي و اشاره هاي مکاني در تحليل فيلم اين مطلب بسيار مهم و قابل تامل است. از طرفي مي دانيم که از اوايل رنسانس بود که انگليس شد مامن يهود دنياطلب و از همان روزها بود که انگليس به روباه پير لقب گرفت. خصوصا که رئيس مدرسه هاگوارتز منصوب و مورد حمايت وزارت جادوگري انگليس است در حالي که کارگردان و نويسنده مي توانستند اشاره اي مکاني به انگليس نداشته باشند
نکته نهم: بحث منجي گرايي و مسيحاگرايي يهودي-کاباليستي-صهيونيستي در اين فيلم موج مي زند. به علاوه که اسطوره يهودي داوود کوچولو به کمک اين احياي پادشاهي داوودي يهودي در آخرالزمان در فيلم مي ايد که بايد بطور مفصل در فرصتي مناسب تر به آن پرداخت.
نکته دهم: نفوذ بيش از نود درصدي صهيونيست ها و يهوديان در هاليوود جاي شكي باقي نمي گذارد كه اين اثر در راستاي منافع آنان بوده كه چنين اجازه شهرت آن را داده اند در اين ليست مي توانيد بسياري از يهوديان و صهيونيست هاي عرصه هنر و سينما را بيابيد:
List of Jewish American actors in television
منبع:
http://www.answers.com/topic/list-of-jewish-american-actors-in-television
و همچنين: اين ليست مهم را (بيش از ششصد نفر) داشته باشيد. از اين آدرس
http://www.answers.com/topic/list-of-jewish-actors-and-actresses
همچنين ليست سايت جيو واچ را هم در اين آدرس ببينيد:
http://naghdefilm.parsiblog.com/Archive29768.htm
…
کلمات کلیدی: مستند تحلیل فیلم و داستان هری پاتر، مستند هری پاتر، جی کی رولينگ، هري پاتر، داستانهاي هري پاتر، هري پاتر و سنگ جادو، هري پاتر و تالار اسرار، هري پاتر و زندان آزکابان، معنويت گرايي انحرافي سينمایي غرب، کمپانيهاي صهيونيستي، فیلم افسانه مرلين، سه گانه ارباب حلقه ها، اومانيسم و دئيسم، ، مجموعه هري پاتر، ماوراء الطبيعه، استاد غلبه بر تاريكي، استاد غيب گويي، استاد دفاع در برابر جادوي سياه، دامبلدور رئيس جادوگران خوب، علوم و فنون جادوگري، هري و هرميون، شيطان و شرارت، هاليوود، فرقه الحادي شيطان پرستي، فيلم جن گير، فیلم طالع نح، فیلم خون آشام، نمادهاي سمبلک و اساطيري، مار، جغد، تک شاخ، کلاه، گربه، اعداد، آئينه، مار و اژدها نمادي از جهاني پيچيده و مظهر مرگ و ويراني، عدد 11 تجاوز از قانون و به مفهوم گناه و مخاطره، روزنامه کيهان، سفرنامه ادوارد پولاک،-پزشک يهودي و فرانسوي ناصرالدين شاه، فال بيني، رمالي و دعانويسي، کتاب سازمان هاي يهودي و صهيونيستي در ايران، علاقه يهوديان به جادوگري در مکتب کابالا، تصوف يهودي، کتاب زهر، خاخام يهودي-جک ابراموويچ-مقاله هري پاتر يهودي است، سايت اينترنتي کنفرانس ملي کنيسه جوانان-ncsy)، کتاب هري پاتر و تورات-داو کرولويچ، کتاب رمز داوينچي-دن براون، سازمان شبه فراماسوني دير صهيون، کتاب زرسالاران يهودي و پارسي-دکتر عبدالله شهبازي، فيلم چشمان باز بسته-استنلي کوبريک، تشکيلات شواليه هاي معبد، دانيل جاکوب-دانيال يعقوب-رادکليف-بازيگر یهودی نقش هري در فيلم هري پاتر، کمپاني صهيونيستي برادران يهودي وارنر، فيلم 300، نماد شير غران-Lion Rampant، مار نماد شيطان در تورات-نماد يهودي قبيله يهودا در كتاب مقدس يهوديان، رهبري يهود بين الملل، خانواده روچيلد، زرسالاران يهودي و پارسي استعمار بريتانيا و ايران جلد اول بخش تكوين و پيدايش قوم يهود و بخش اليگارشي خاخامي و يهوديت جديد، دايره المعارف جوداييكا، Heraldry، Coat of Arms، ارتباط جادو و كابالائيسم-تصوف يهودي-صهيونيستي، سينماي هاليوود، زرسالاران يهودي و پارسي استعمار بريتانيا و ايران جلد دوم بخش دسيسه هاي سياسي وفرقه هاي اسرار آميز، ارتباط کاباليسم و هري پاتر، فيلم هاي ضد اسلامي و صهيونيستي، منجي گرايي و مسيحاگرايي يهودي-کاباليستي-صهيونيستي، اسطوره يهودي داوود کوچولو، لینک مستقیم، لینک مستقیم دانلود
کسایی شیاد تر از شما و سایت های شما وجود ندارد مقاصد شما کسب امار و درامده و سود جویی در غیر ان هیچ علم و اگاهی در این باب ها ندارید مخلوط کردن هنر با دین چی مفهومی داره ؟ وقت کم دارم بهر حال شاید از این کارها به نونی رسیدید .
از کجا مجموعه هری پاتر با دوبله و سانسور خرید پستی کرد؟ میشه سایتی به ایمیلم بفرستین؟ ممنون میشم.
خیلی خیلی ممنون به خاطر لطفتون برای گذاشتن این مطلب
best
خادم الرضای عزیز
ممنون از محبتتون
والا ما قبل از ارسال هر فایل اونو چک میکنیم تا خدای نکرده ایراد نداشته باشه و باعث دردسر دوستان نشه،
احتمال میدم به خاطر عدم وجود کدک خاصی برای اجرای صدا به مشکل بر میخوره!
پیشنهاد میکنم از پلیرهایی مثل Kmplayer یا vlc استفاده و آخرین نسخه کدک KliteCodec Pack رو نصب کنید.
یاعلی
سلام علیکم من الخادم الی المبین مدیا
دوستان عزیز مبین مدیا چون بسیار ناراحت هستم اول انتقاد ….
نه اول تشکر میکنم بابت زحماتتون و جهت تقدیر از زحماتتون اگر اجازه بدید یه هدر برای سایتتون طراحی کنم ولی حالا شکایت برادران تا به حال 2 ویدئو ازتون دانلود کردم جفتش بدون صدا بود !!! چرا؟؟؟؟
من یه ماه دنبال فیلم پادشاهی یهشت میگردم مرسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسی.
رامین عزیز
فایلها رو چک کردم خوشبختانه سالم بود!
احتمالا یکی از پارت ها درست دانلود نشده باشه یا نام فایلها توسط نرم افزار دانلود تغییر کرده باشه
یاعلی
سلام
دو تا فایل نقد هری پاتر رو دانلود کردم اما موقع خروج از زیپ ارور میده . باید چکار کنم . ضمنن من وبلاگ دارم با موضوعیت سریالهای ماورا و متافیزیک . میخوام نقد هری پاتر رو اونجا بزارم . البته اگه مشکل زیپ حل بشه .
با عرض سلام وخسته نباشد خدمت شما وهمه کسانی که در راه روشنگری وارتقاء سطح افکار جامعه تلاش میکنند.مطالب ارائه شده بسیار خوب بود.به امید تلاشهای بیشتر