استاد رحیم پور ازغدیسخنرانی

جهانی شدن، مهدویت و پایان تاریخ / سخنرانی استاد رحیم پور ازغدی / لینک مستقیم دانلود

جهانی شدن، مهدویت و پایان تاریخ / استاد رحیم پور ازغدی / لینک مستقیم دانلود

استاد رحیم پور ازغدی سخنان خود در این مبحث را در دو بخش پرداختن به دو نظریه متقابل در خصوص تفسیر تاریخ انسان و بررسی اجمالی روایات ائمه اطهار پیرامون جامعه مهدوی؛ ارائه می کنند.

بخش نخست سخنرانی :

در این بخش از صحبت های ایشان به دو نظریه متقابل در خصوص تفسیر تاریخ انسان اشاره می شود.

انتظار را این گونه تعبیر کرده اند که سنتز تضاد واقعیت و حقیقت بدین مفهوم که واقعیت آنچه که هست و حقیقت آنچه که نیست ولی بایستی باشد. در همین خصوص دو نظریه متقابل برای تفسیر تاریخ بشر وجود دارد؛ یکی آن است که از آن تعبیر به مسیانیزم یا مسیح گرایی و موعود گرایی شده است که در آن دعوت به انتظار برای وضع موعود و اعتراض به وضع موجود و توأم با پیروزی حق بر باطل در موعود، است. این جریان فکری، پویایی را به تاریخ بخشیده و معتقد است که تاریخ از سوی یک موجود ذی شعور هدایت می شود و به عاقبت تاریخ با طلوع خورشید حقیقت، خوشبین است.

جریان فکری مقابل جریان قبلی، جریان فکری لیبرال سرمایه داری (غرب) است که در مقابل جریان مسیانیزم قرار دارد که تفکر محافظه کارانه دارد و با هدف حفظ وضع موحود پیش می رود و رسیدن به این هدف هم شرایطی را نیز طلب می کند.

تولید و القای باور اینکه وضع موجود یا مدرنیته فعلی جهان همان انتهای تاریخ است و از پس آن هیچ مدینه فاضله دیگری در راه نیست. در روند تولید این باور این سؤال که “ مدرنیته سرمایه داری آخر خط نیست؟ ” نبایستی در ذهن خواص و عوام شکل گیرد.

جهانی شدن، مهدویت و پایان تاریخ / استاد رحیم پور ازغدی
جهانی شدن، مهدویت و پایان تاریخ / سخرانی استاد رحیم پور ازغدی

مکان و زمان سخنرانی : دانشگاه مشهد – پاییز 1379

کاری از : مؤسسه طرحی برای فردا

نکته جالب در این میان این است که شیعه از همه ادیان و مذاهب به صورت شفاف تر در خصوص جامعه آخرالزّمان و جامعه مهدوی سخن به میان آورده است. جهانی شدن در نگاه جریان فکری اول به صورت توزیع عادلانه ثروت، علم، آگاهی، امنیت و حرمت و کرامت بشری است ولی در نگاه جریان فکری دوم، بدین صورت معنا می شود که جهان شرق در قاعده هرمی قرار دارد که رأس آن نظام سرمایه داری (سرمایه داران) است و هدف اصلی حفظ نظام سرمایه داری یهود است. در نگاه جریان فکری دوم جامعه مهدوی را با توجه به برداشت های شخصی از تعاریف آن، جامعه ای سلطه طلب و سرکوب گر می پندارد و آن را مغایر با جهانی شدن می داند.

در زیر گوشه ای از محورهای این باور تولید شده از جریان فکری دوم (نظام سرمایه داری) اشاره می شود :

  • هيچ مدينه فاضله‌اي در انتهاي تاريخ وجود ندارد و نبايد به آن فكر كرد و اين فكري انحرافي در ذهن بشر و باوري اساطيري است.
  • هرکس از انقلاب در برابر نظام حاکم بر جهان سخن بگوید، یک بیمار است.
  • عدالت جهانی، اصول و ارزش، ایدئولوژی، انقلاب و… معنایی ندارد و بایستی مباحثی چون لذت، نسبیت مطرح شود تا مفاهیمی چون اصالت لذت جای اصالت کمال و اصالت ارزش به جای اصالت سود را بگیرد.
  • جهانی شدن آمریکایی به نوعی جهانی شدن زبان سرمایه داران یهودی و آمریکایی (ابر قدرت ها) است و درک زبان، اهداف و مقاصد آنان از سوی تمام جهانیان امری ضروری است.
  • هیچ حقیقت صد در صد مطلقی وجود ندارد و همه چیز حتی حقیقت هم نسبی است و بسته به برداشت های شخصی افراد دارد.
  • در دنیا اصلاً ظلم و استعماری نیست که مبارزه وجود داشته باشد [با استناد به سخن امام (ره) که می فرمایند: هر جا مظلوم هست مبارزه هست و هر جا مبارزه هست ما هستیم.]
  • هیچ اصول مطلق و حقیقی برای ساخت یک جامعه ایده آل وجود ندارد به دلیل آنکه تاریخ غایت خاصی ندارد.
  • یکی از اقتضاهای زندگی این است که بایستی با قدرت های بزرگ کنار آمد.
  • جهانی شدن و ترسیم جامعه مهدوی امری دینی نیست و از حوزه دین جداست.

بخش دوم سخنرانی :

در این بخش از صحبت های ایشان به گوشه ای از روایات ائمه اطهار در خصوص امام مهدی (عج) و جامعه مهدوی اشاره می شود :

  • مهدی (عج) خرد بشری را به کمال می رساند و همه را فرزانه می کند.
  • هیچ جای زمین نمی ماند مگر از برکت عدل و احسان مهدی (عج) احیا شود.
  • سخنگویان حکومت مهدی (عج) در مکه در مسجد الحرام فریاد می زنند که هر کس نماز واجب خود را در کنار حجرالسود خوانده و قصد خواندن نماز مستحبی دارد؛ کنار رود تا بقیه هم بتوانند نماز واجب خود را در کنار حجرالسود ادا کنند. [عدالت در عبادت]
  • زمین در زمان حکومت مهدی (عج) چنان محصول دهد که قبلاً نداده است و از آسمان چنان باران ببارد که قبلاً نباریده است و تمامی منابع زیرزمینی استخراج می شوند …
  • آتش فتنه ها سرکوب شده و سردرگمی های بشر خاتمه می یابد و یاران مهدی (عج) همه جا را فتح کرده و همه چیز و همه کس مطیع آنان می شوند.
  • عدالت چون گسترش گرما و سرما در هر کاشانه نفوذ کرده و طعم خود را به همه می چشاند.
  • در دوران حکومت مهدی (عج) دروغ، کینه، رانت خواری و … برمی افتد.

کلمات کلیدی : بشریت، ادیان، نفی پایان تاریخ، لیبرالیسم، Liberalism، فرانسیس فوکویاما، Francis Fukuyama، پایان تاریخ، امام زمان (عج)، مهدویت، مهدی (عج)، حقوق بشر، مناسبات انسانی، سنتز، Synthesis، مسیح گرایی، موعود گرایی، مسیانیزم، Messianism، فوتوریزم، فوتوریسم، Futurism، مدرنیته، محافظه کارانه، مدینه فاضله، کارل پوپر، Karl Popper، کنسرواتیسم، Conservatism، جامعه آخرالزّمان، مدرنیته سرمایه داری، جهانی شدن مهدوی، جهانی شدن آمریکایی، Globalization، یهود، صهیونیزم، سکولاریسم، Secularism، توتالیت، احتجاج، عقلانیت، فاشیسم، Fascism، توتالیتاریسم، لیبرالیسم، Liberalism، عدالت، انقلاب، ارزش، تولرانس، Tolerance، امام (ره)، استعمار، استقلال، غرب، رانت خواری، رجایی ، چمران، کمونیسم، Communism، اپوزسیون، Opposition، اپوزیسیون، ناسیونالیسم، Nationalism، ایدئولوژی، کنگره آزادی آمریکا، دهه 60 میلادی، هیتلر، معیار اصالت لذت، معیار اصالت سود، مارکسیسم، Marxism، نجات، سوپرمن، خرد بشری، فتنه، جهانی شدن؛ مهدویت و پایان تاریخ، سخنرانی، استاد رحیم پور ازغدی، لینک مستقیم، دانلود

»» بخش تصویری

.::. دانلود با کیفیت بالا .::.
(فرمت: MP4 – ابعاد تصویر: 264*352)

.::. دانلود نسخه مخصوص موبایل – 3gp .::.

(حجم کل:59 MB )
لینک اصلی | لینک کمکی
»» بخش صوتی

.::. دانلود با کیفیت بالا .::.

(حجم کل:30 MB )
لینک اصلی | لینک کمکی

.::. دانلود با کیفیت متوسط .::.

.::. دانلود با کیفیت پایین .::.

(حجم کل:4 MB )
لینک اصلی | لینک کمکی
تاریخ ماندگاری لینک اصلی: نا محدود
منبع: MobinMedia.ir

دانلودهای مرتبط

برچسب‌ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن